Fordonstillverkaren Renault meddelar att de ingått ett partnerskap med Veolia, ett företag specialiserat inom optimerad resurshantering, och kemiföretaget Solvay för att möjliggöra cirkulär ekonomi för metaller i elbilsbatter i Europa genom sluten återvinning.
Solvays har expertis inom kemisk utvinning av batterimetaller och Veolias har tio års erfarenhet av demontering och återvinning av litiumjonbatterier via en hydrometallurgisk process.
Partnerna har för avsikt att etablera en säker och hållbar försörjningskälla för metaller i batterier, såsom kobolt, nickel och litium. Företagen planerar att uppnå detta mål genom att utnyttja sin respektive expertis i varje steg i värdekedjan– från insamling av elbilsbatterier vid uttjänta fordon till demontering, metallutvinning och rening – och genom att förbättra befintliga mekaniska och hydrometallurgiska batteriåtervinningsprocesser.
Genom Solvays och Veolias gemensamma teknik kommer metaller som tidigare återvunnits i en form som endast lämpar sig för metallurgiska tillämpningar att extraheras och renas till hög renhetsmetaller som är redo att återanvändas i nya batterier, vilket minskar miljöavtrycket för framtida EV-batterier genom denna slutna återvinningsslinga.
De tre partnerna är redan aktivt engagerade i en experimentell fas, vilket innebär att man inrättar en förindustriell demoanläggning i Frankrike med kapacitet att utvinna och rena elbilsbatterimetaller i slutet av livslängden.