Nu finns en elektrisk version av terminaltraktorn T230

Traktorn, om är utrustad med litiumbatterier, har en maximal systembelastning på 90 ton. Den kan levereras med en batterikapacitet på upp till 177 kilowattimmar. Bild: MAFI

Samma bekvämligheter som i dieselversionen finns i hytten, med den extra fördelen att motorbuller är borta.

Detta konstateras av den norska importören Brubakken i ett pressmeddelande.

Modellnamnet blir T230e. Denna tysktillverkade traktor är speciellt konstruerad för transport av påhängsvagnar och chassier i hamnar, terminaler och industri.

Maskinen behåller alla nyckelfunktioner från dieselversionen, till exempel hydrauliskt femhjul, rymlig hytt, liten svängradie och god sikt. Enligt tillverkaren görs elektrifieringen av T230 utan att kompromissa med prestandan.

- MAFI 230e har också fördelen med låga driftskostnader under hela sin livstid, säger produktchef Gordon Lindseth i Brubakken, som också påpekar att maskinen har svetsad stålram och hytter som är både ROPS- och FOPS-certifierade.

En elektrisk variant av de andra fordonen i Mafi's T-serie planeras också, och även andra bränslealternativ undersöks, säger tillverkaren.