NCC:s plan för att öka lönsamheten i affärsområdet Industry

Foto: Joakim Kröger
Foto: Joakim Kröger

En plan för att öka lönsamheten i affärsområdet Industry har lanserats av byggföretaget NCC. Den omfattar ny och effektivare organisation för asfaltsverksamheten, strategisk genomlysning av möjligheter att avyttra asfaltsverksamheten i Finland samt flytt av grundläggningsverksamheten under varumärket Hercules till affärsområde Infrastructure.

Omorganisationen av asfaltsverksamheten förväntas leda till minskade kostnader på cirka 50 MSEK årligen från och med 2021 samt omstruktureringskostnader om cirka 65 MSEK under fjärde kvartalet 2020 och första kvartalet 2021

– NCC:s verksamhet inom affärsområdet Industry har varit stabil över åren, men vi ser möjligheter att öka lönsamheten och utveckla affären. Några av de åtgärder vi vidtar är en ny, mer effektiv organisation och ett tydligare fokus på de marknader där vi ser störst potential, säger Tomas Carlsson, vd och koncernchef, NCC.

 

Ylva Lagesson, som redan är medlem i NCC:s koncernledning i egenskap av chef för DOS (Development & Operations Services) och som har mer än 15 års erfarenhet från olika roller inom NCC, blir ny chef för affärsområdet Industry.

 

– Jag ser mycket potential i den här affären. Detta är en organisation som har djup kunskap om sina produkter och som har tagit viktiga steg för att anpassa verksamheten till nya kundbehov och höga hållbarhetskrav, säger Ylva Lagesson, ny chef för affärsområde Industry.