ABB-system ska driva fartyg genom Nordostpassagen

Foto: ABB

ABB har tagit hem ett kontrakt från Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering på över 300 miljoner dollar för att leverera ett omfattande komplett kraft- och framdrivningssystem för sex nya specialfartyg som ska transportera flytande naturgas längs Nordostpassagen.

Vart och ett av de sex nybyggda fartygen utrustas med en trio av de största och kraftfullaste Azipod-framdrivningsenheterna som någonsin levererats till fartyg som trafikerar isfarvatten, enligt ABB. Tillsammans kommer de 17 MW Azipod-enheterna att ge totalt 51 MW, vilket gör att fartygen kan navigera säkert genom upp till 2,1 meter tjock is. Under liknande förhållanden och utan ABB:s ledande teknik skulle fartyg av likande typ kräva assistans av isbrytare.

Speciellt med framdrivningssystemet är att motorn är placerad i en kapsel under vatten på skrovets utsida och kan roteras 360 grader för att öka manövrerbarheten. Något som enligt ABB är synnerligen viktigt vid navigering i isfarvatten. 

Efter leveranserna, som startar 2023, kommer de sex fartygen att betjäna Arctic LNG 2 – ett av de största industriprojekten i Arktis – och de har vart och ett kapacitet att transportera 170 000 m3 flytande naturgas.