Autoliv i linje - men spår utmaningar

Autoliv redovisar ett rörelseresultat före skatt på 210 miljoner dollar för det fjärde kvartalet 2019. Det kan jämföras med en vinst på 2,1 miljoner dollar motsvarande period 2018.

Analytiker hade i genomsnitt räknat med en vinst på 198,7 miljoner dollar, enligt Refinitivs sammanställning.

Omsättningen uppgick till 2 191 miljoner dollar, jämfört med 2 193 miljoner dollar ett år tidigare.

Bolaget pressat

Fordonsproduktionen föll med nästan 6 procent 2019, en skarp kontrast till den tillväxt på 1 procent som förväntades i början av året.

Vi har haft en underliggande bilproduktion som i princip har varit nedåtgående i 18 månader. Vi har naturligtvis adresserat utmaningen på olika sätt, säger Autolivs vd Mikael Bratt.

Under förra året genomförde bolaget en rad effektiviseringar gällande fasta kostnader, bemanning och investeringar.

Vi har haft neddragningsprogram där vi adresserat runt 800 tjänstemän i vårt globala system. Vi har också sett över vilka investeringar vi har, vilka vi kan senarelägga, skjuta på eller minska.

Stark orderbok

Trots utmaningarna i bilproduktionen har bolagets försäljning varit stabil, enligt vd:n.

Genom order som vi har tagit tidigare har vi byggt en stark orderbok som gör att vi tar marknadsandelar om än i en nedåtgående marknad. Vi har levererat en försäljning som har överträffa bilproduktionen med runt 7 procent.

Autoliv räknar med att växa 6 procent snabbare än marknaden under 2020. En imponerande siffra, anser Björn Enarson fordonsanalytiker på Danske Bank.

Det är en väldigt hög siffra, och högre än högt ställda förväntningar. Marknaden kan de inte påverka, men däremot har de en bra insyn i hur mycket marknadsandel de kommer att ta, och den kommer att vara högre än vad vi har räknat med, säger han.

Tufft i närtid

Den närmaste framtiden väntar dock utmaningar, medan andra halvåret spås bli avsevärt starkare.

Även prognoserna för helåret 2020 ligger strax under analytikernas förväntningar.

Vi ser fortsatt motvind för 2020 och räknar med ett tufft första kvartal som gradvis blir bättre. Vi fortsätter arbeta med att effektiviseringar för att hantera nedgången på bilproduktionen, säger Mikael Bratt.