Luleå Hamn möter LKAB:s behov av ökade pelletsvolymer

Nu är bygget i full gång med att uppföra LKAB:s nya bentonitanläggning vid Sandskär i Luleå Hamn. Bentonit är en viktig beståndsdel vid produktionen av bolagets viktigaste exportprodukt, järnmalmspellets. Investeringen är på totalt 440 miljoner kronor och anläggningen väntas öppna hösten 2015.

Bentonit är ett lermineral som bildats av vulkanaska och dess främsta egenskap är att materialet har mycket god uppsugningsförmåga av vätska. Bentonit kan absorbera vatten upp till åtta gånger sin egen vikt. Materialet har, i sina vidareprocessade former, ett brett användningsfält: alltifrån binde- och tätningsmedel inom bygg- och industrisektorn till tillsatsmedel inom livsmedelsindustrin.

Bindemedel till pellets
För LKAB:s del är bentonit en viktig tillsats, ett bindemedel, vid produktionen av järnmalmspellets. Ämnet tillsätts när pelletskulorna rullas, innan dess bränningsprocess i kulsinterverken tar vid.

LKAB importerar idag sin bentonit framförallt från Grekland via hamnen i Luleå. Här mals och torkas den till pulverform i bentonitanläggningen, för att sedan via järnväg fraktas till produktionsanläggningarna i Malmberget, Svappavaara och Kiruna.

All LKAB:s industriverksamhet i Luleå samlas i malmhamnen
Men den befintliga anläggningen vid Svartön i Luleå, byggd 1967, börjar bli ålderstigen och omodern och behöver ersättas med en ny modern anläggning, med högre kapacitet. Den nya bentonitanläggningen får högre kapacitet för produktion och lagring och en kapacitet som motsvarar behovet för ökad pelletsvolym, när LKAB växer och öppnar nya gruvor.

- Bentonitanläggningen i Luleå är helt avgörande för LKAB:s förmåga att göra världens bästa pelletskula. Den nya anläggningen är också en viktig pusselbit i LKAB:s tillväxtplan, uttryckte bolagets vd och koncernchef, Lars-Eric Aaro vid byggstartsceremonin som ägde rum vid malmhamnen i maj.

Med den nya bentonitanläggningen samlas dessutom LKAB:s industriverksamhet i Luleå i ett gemensamt område, vid bolagets befintliga malmhamn vid Sandskär, inom Luleå hamns verksamhetsområde.

Veidekke bygger
Kontraktet att uppföra den nya bentonitanläggningen gick till Veidekke Entreprenad, vars del i projektet omfattar mark- och byggarbeten för råbentonit- och processhallen, färdigproduktfickor samt utvändiga markarbeten kring byggnader. Men även järnvägsspår, stickspåren från hamnen som ska leda in till anläggningen, har bolaget fått på sin lott att uppföra.

Arbeten har bedrivits under hela sommaren och enligt Matthias Rönnholm, arbetschef på Veidekke, Anläggning Öst, så har projektet hitintills löpt på bra.

- Med tanke på att det är ett relativt stort och komplicerat bygge, så har det flutit på väldigt bra – och vi håller tidsplanen, säger Rönnholm och menar att det framförallt är den tunga konstruktionen i kombination med anläggningens geografi, att den just ligger i havsnära miljö, som ger projektet dess särskilda utmaningar.  

- Den är en tung konstruktion med tunga bärlaster och hela anläggningen kommer att stå på pålar, då mycket av den aktuella marken i hamnområdet bygger på muddermassor och det finns därmed också risker med påverkan av grundvattennivåerna.

- Men samtliga pålar är på plats och merparten av de kritiska gjutningsmomenten, när det råder högt tryckt i formarna, är klara till stor del.

I september väntas terrasseringsarbetena för järnvägen bli klara och under hösten bygger man bentonitanläggningens golvkonstruktioner.