Robotisering utarmar medarbetares arbetsuppgifter

I takt med att automatiseringen uppstår behov av att skapa ny mening i arbetet för medarbetaren. Bild: Deloitte

Allt fler företag väljer att automatisera i större skala för att öka produktiviteten och sänka kostnader. Men nästan 70 procent har inte räknat på i vilken utsträckning medarbetarna kommer att behöva vidareutvecklas som ett resultat av automatisering.

– Företagsledare behöver skifta fokus från teknisk automatisering med robotar till att robotar och människor arbetar tillsammans på ett naturligt sätt. I takt med att automatisering blir en självklar del av arbetsplatsen, uppstår ett behov av att skapa ny mening i arbetet för medarbetaren, säger Tomas Beckeman, ansvarig för Deloittes tjänster inom automatisering.

Företag fortsätter att använda robotisering, RPA, för att automatisera, men satsar också i allt större utsträckning på att kombinera robotisering med artificiell intelligens, så kallad intelligent automatisering. Det visar Intelligent Automation Report 2019 från revisions- och konsultföretaget Deloitte.

Respondenterna i undersökningen förväntar sig att intelligent automatisering kommer att öka kapaciteten hos företagets stödfunktioner med 26 procent de kommande tre åren. Men trots möjligheterna i form av ökad produktivitet, har 44 procent av företagen ännu inte räknat på hur medarbetarnas roller och arbetsuppgifter kommer att förändras som ett resultat av automatisering. Dessutom har två tredjedelar inte sett till i vilken utsträckning deras medarbetare kommer att behöva vidareutveckling.

– För att automatisering ska ge den effekt som företagen förväntar sig måste medarbetarna finnas med i planen från början. Automatisering är en verksamhetsfråga, inte en renodlad teknikfråga, och därför kan inte HR-aspekterna beaktas reaktivt när tekniken redan implementerats, säger Tomas Beckeman.

– Vi ser en förflyttning från jobb till ”superjobb” där människor och robotar arbetar integrerat, eller sida vid sida. Detta kräver en lika stor satsning på medarbetarna som på den tekniska utvecklingen, säger Josefine Liljeqvist, ansvarig för Deloittes tjänster inom Human Capital.

Samtidigt uppger mer än en tredjedel av företagen att bristen på kompetens är ett av de största hindren för att kunna skala intelligent automatisering. Den typen av talang är dessutom eftertraktad och svår att rekrytera.

– För att förbereda företagens medarbetare på vidare digitalisering med hjälp av automatisering och säkerställa rätt kompetens och förmågor räcker det inte att göra om existerande roller i företaget. Du måste fokusera på vilka utmaningar och aktiviteter företagets medarbetare ska kunna lösa och hitta teknikerna som både automatiserar arbetet och som hjälper medarbetaren att skapa värde för kunden, säger Josefine Liljeqvist.