Nya modeller för att mäta näringslivets digitala mognad

Svensk tillverkningsindustri är mindre digitalt mogen. Arkivbild

Nya beräkningsmetoder gör nu att Tillväxtanalys för första gången kan presentera hur svenska företag står sig internationellt när det gäller digital mognad.

– Genom att använda tre internationella mognadsindex har Tillväxtanalys utvecklat indikatorer som gör det möjligt att jämföra den digitala mognadsgraden sektorsvis, storleksmässigt, regionalt och internationellt, säger Irene Ek, projektledare för studien.

Den politiska ambitionen är att Sverige ska vara bäst i världen på att tillvarata digitaliseringens möjligheter. En teknikutveckling som både är snabb och bred ställer höga krav på både politiker och företag att agera under stor osäkerhet.

– Vår förhoppning är att de mognadsberäkningar som vi har genomfört ska användas för att följa upp målen i regeringens digitaliserings- och näringspolitik. Den metod vi har använt ger indikationer på företagens digitala mognad utifrån tre dimensioner: digital kompetens, digitala verktyg och digital kundkommunikation.

Resultaten visar att den digitala mognaden varierar mellan storlekar, sektorer och regioner. Stora företag är i genomsnitt mer digitalt mogna än små. De visar också att företag i Stockholm i genomsnitt är mer digitalt mogna än företag i andra regioner. Även om digitaliseringen pågår inom alla sektorer visar resultaten att den digitala mognadsgraden skiljer sig mellan olika sektorer.

Företag inom sektorerna IKT, Energi och återvinning och Handel leder näringslivets digitala omvandling och företag inom Byggindustri, Transport- och magasineringsföretag, Hotell och restauranger samt Tillverkningsindustri är mindre digitalt mogna.