Ny virkesterminal i Falköping

Foto: Rune Fossum
Foto: Rune Fossum

På tisdagen rullar det första tåget in på virkesterminalen i Falköping. Den nya godsterminalen ska underlätta transporterna av industrins gods och råvaror på järnväg. För skogsindustrin är detta ett steg på vägen att nå sina uppsatta klimatmål.

Skogsindustrin är en av Sveriges största transportköpare och en viktig exportnäring. 2009 exporterade skogsindustrin för 123 miljarder kronor. Denna industri är helt beroende av gods- och råvarutransporter. Borträknat malmbanan är ungefär nästan vartannat tåg i Sverige en skogsindustritransport. En ökad andel transporter på järnväg är en viktig del av skogsindustrins ambition att minska klimatpåverkan från sina transporter.

Bakom terminalen i Falköping står två av de stora skogsindustriföretagen, Stora Enso och Sydved. Terminalen är en del i ett större arbete att bygga ut transportlogistiken. 2007 invigdes en virkesterminal i Hällefors och 2008 invigdes ytterligare en terminal i Stockaryd. Genom terminalerna underlättas omlastningen av ved och skogsråvara från lastbil till tåg för vidare transport. Terminalen i Falköping kommer att hantera tre till fem heltåg per vecka.

Skogsindustrierna har som enda branschorganisation satt branschgemensamma mål för att minska koldioxidutsläppen från sina transporter med 20 procent till år 2020. En av de viktigaste vägarna att nå målet är fler effektiva och gröna transporter på tåg och fartyg. Till exempel har järnvägstransporterna för virkesråvara ökat med 75 procent mellan 2001 och 2008, både i volym och genom fler systemsträckor.

– Genom Stora Ensos och Sydveds satsning kommer branschen nu ännu ett steg närmare sitt mål. För varje tågset som kommer till terminalen undviks cirka 40 lastbilstransporter, säger Karolina Boholm, ansvarig för transportfrågor på Skogsindustrierna.