Ford Ranger, en häst på hjul

Foto: Ulrika Sehlberg Samuelsson
Foto: Ulrika Sehlberg Samuelsson

Bilar som Ford Ranger anpassas allt mer till personbilsfolket; glasögonfack, mugghållare och elektronisk komfort är redan vardag. Bilen har helt klart förnyats och fått ett utseende som visar ännu tydligare var konceptet med pickupbilar hör hemma. En Ford Ranger är inte längre en vanlig arbetshäst utan det lutar mer åt fullblodshållet.

Ford Ranger är ett arbetsredskap, en bil som används mer för arbete än fritid, men den har konstruerats för att ge en personbilsliknande körupplevelse. Den här typen av bil plockar upp allt mer designelement från personbilssektorn, och i dag är Ranger en bil som märks i trafiken

F-serien har tillverkats sedan strax efter andra världskriget och är fortfarande i topp i Nordamerikas inland. Ford hävdar att Ranger har samma kapacitet både på och utanför vägen. Och att dess tålighet, styrka och pålitlighet gör att den kan ta sig an de svåraste utmaningar.

Den oöverträffade stabiliteten hos Ranger bygger på dess robusta chassi med stegram och tvärbalkar. Stabiliteten och styrkan i den här konstruktionen gör att bilen klarar av mycket krävande förhållanden. Men köregenskaperna är så förfinade och en rad praktiska funktioner som ergonomiskt placerade kontroller och tillval med högsta komfort, som lädersäten gör bilen lika praktisk för vardagskörning. Drivsätten visar dock att bilen är gjord för svårframkomlig terräng. På landsvägen är bilen bakhjulsdriven, men när det behövs finns både snabb och långsam fyrhjulsdrift.

Bilen finns från välutrustade XL till toppklassiga Wildtrak och i två olika kupékonfigurationer. Var och en ger olika grader av utrymme, lyx och nyskapande funktioner designade för att passa olika livsstil och affärsbehov.

Single Cab prioriterar flaket och har plats för två. Bakom stolarna finns inget utrymme att tala om. Super Cab har kortare flak, enligt reglerna minst 185 centimeter, men får tack vare två smala bakdörrar en lättillgänglig plats för saker bakom stolarna.

Double Cab har bakdörrar, baksäte, plats för fem och ändå ett hyfsat flak. Längden på flaket är 153 centimeter. Beskattningen är därför plockad från paketbilstabellen vilket tyvärr gör att prislappen blir hög.

En teknisk nyhet är D4W-ABS som är en kombination av ett ABS-system och elektronisk bromskraftsfördelning (EBD, Electronic brake-force distribution). Detta system ger oavsett hur mycket bilen är lastad en extra säkerhet vid inbromsning i en kurva. Dessutom förbättras stoppsträckan även i svåra väderförhållanden.

Chassikonstruktionen är förbättrad för att minimera vägbuller, men bilens grundgeometri gör att vindbrus inte kan undvikas vid landsvägskörning.

Ett stort minus får bilen för sina utsläpp, som motsvarar två personbilar. Ford Ranger har på alla sätt blivit bättre men någon miljöbil är det verkligen inte.