Fortsatt ökad försäljning för Volvo

Volvo fortsätter sitt segertåg på den europeiska personbilsmarknaden. I maj ökade Volvos försäljning med 18,6 procent, trots att marknaden som helhet krympte jämfört med samma månad 2009.

Volvo Personvagnar sålde i maj 17 882 bilar i de länder som omfattas av branschorganet Aceas statistik - EU plus Schweiz, Norge och Island. Ökningen med 18,6 procent var en av de största för något bilmärke. Bara Land Rover och Lexus, som båda i absoluta tal säljer betydligt mindre än Volvo, noterade större procentuella ökningar jämfört med maj förra året.

Totalt sjönk försäljningen inom Acea-området med 8,7 procent, enligt de preliminära siffror som presenterades på tisdagen. I ett pressmeddelande anger Acea två orsaker: Den ekonomiska situationen i Europa blivit kärvare och på vissa håll har statliga stödåtgärder avslutats. I Tyskland tappade bilföretagen totalt 35 procent av sin försäljning.

Sammanlagt under årets fem första månader har bilförsäljningen i Europa dock ökat 2,3 procent, jämfört med samma period 2009. Volvos ökning är 23,5 procent. Därmed har Volvo också ökat sin andel av Europamarknaden från 1,3 till 1,6 procent.

(TT)