Saabs tidigare ledning får kritik

Foto: Thomas Doerfer
Foto: Thomas Doerfer

Det var inte GM som knäckte Saab, Saabs tidigare ledning har också del i skulden, anser Matthias Holweg, bilindustriforskare vid Chalmers och universitetet i Cambridge, som nu publicerar en rapport om konkursen.

Företaget integrerades aldrig tillräckligt med GM, beroende på motstånd från Saabs sida, anser Holweg. Och GM övervann aldrig det motståndet.

Det som annars fällde Saab var att bilmärket konkurrerades ut av främst Audi och BMW, konstaterar han.

Om GM lyckats göra samma sak av Saab som Volkswagen gjorde av Audi, ett helt integrerat märke med en klar image, hade Saab inte behövt bli utkonkurrerat, anser Holweg.

"Saabs motsträviga sätt att hålla fast vid sin självständighet var början till slutet", säger han. "Men GM hade också del i skulden. GM hanterade Saab klumpigt och borde ha kämpat hårdare för att integrera företaget."

Spykers försök att rädda Saab var enligt Holweg naivt och tillförde varken nya pengar, nya partners eller nya idéer. Han anser att även om GM inte blockerat försäljningen till Pang Da hade Saabs framtid varit mycket oviss.

"Försäljningssiffrorna i Kina hade behövt öka osannolikt snabbt för att företaget skulle överleva", säger Holweg i ett pressmeddelande från Chalmers.

Det behövs en speciell tillväxtkommission för Västsverige, anser socialdemokraternas partiledare Håkan Juholt och ekonomisk-politiske talesman Tommy Waidelich i en debattartikel i Göteborgs-Posten.

Problemen i Västsverige handlar inte bara om Saabs nedläggning utan regionen är särskilt exponerad för globaliseringens effekter. Därför behövs en speciell kommission med representanter för olika samhällssektorer, skriver Juholt och Waidelich.

(TT)