Muller: Den svartaste dagen

Saab Automobile har begärts i konkurs. I eftermiddag mötte en uppgiven Victor Muller medierna. Han sade att han inte ångrar något och säger att det här inte nödvändigtvis innebär slutet för Saab.

– Det här är den svartaste dagen i min karriär, antagligen också i Saabs historia. Men vi hade inga alternativ, sade Victor Muller när han inledde presskonferensen om Saabs konkursansökan.

Enligt Muller finns det fortfarande intressenter som kan tänka sig att ta över Saabs verksamhet från konkursboet, men sådana lösningar förutsätter att licensavtal tecknas med GM. Trots det utesluter han inte att det blir en fortsättning:

– Även om det här kan se ut som slutet, så är det inte nödvändigtvis så. Det här kan vara en början och Saab kan resa sig som Fågel Fenix ur askan.

Hur som helst kommer inte Swedish Automobiles att vara inblandat i Saab i framtiden, tillade Muller.

Han hävdar att två-tre Saab-intressenter har hört av sig så sent som i dag.

– Men det är väldigt svårt att säga hur seriösa de är.

Han uppskattar att så många som 50-75 intressenter har kontaktat Swan om Saab under de senaste nio månaderna.

– Av dem har kanske fem varit seriösa.

Han ville inte säga något om GM:s agerande.

– Det vore inte lämpligt i det här läget. Men alla kan dra sina egna slutsatser.

Enligt Muller kunde Saabs framtid ha säkrats redan i april i år, genom den tänkta fastighetsaffären med den ryske finansmannen Vladimir Antonov. Men det stupade, säger han, på att Europeiska investeringsbanken (EIB) inte godkände Antonovs inblandning.

På frågan om han ångrar något svarade Muller:

– Nej, det vore barnsligt.

Om det faktum att leverantörer och aktieägare förlorar pengar i konkursen sade Muller:

– Vi är ledsna över det, och vi har jobbat väldigt hårt för att undvika det.

Han poängterade att han själv blivit av med de pengar han satsat, omkring 13 miljoner euro, och att det är en förlust som svider.

Under presskonferensen riktade Muller också hård kritik mot rekonstruktören Guy Lofalk, som misslyckades med att genomföra rekonstruktionen. Saab lämnade nu på morgonen in en begäran till tingsrätten om att advokatens räkningar ska granskas.

– Vi tycker att han kräver för mycket betalt, sade Muller.

Bakgrunden till konkursansökan är att amerikanska GM sagt nej till alla lösningar som involverar kinesiska Youngman. Tidigt i morse försökte Muller en sista gång övertyga GM, men utan framgång.

– Vi fick ett väldigt klart besked att det inte spelade någon roll hur vi strukturerar en affär - de skulle inte godkänna.

Konkursansökan från Swedish Automobile gäller Saab Automobile, Saab Automobile Tools och Saab Powertrain. Vid en konkurs går den statliga lönegarantin in. Den gäller den lön som tjänats in tre månader före ansökan och en månad efter beslut. Maxbeloppet är cirka 170 000 kronor.

Vid en presskonferens sade arbetsmarknadsminister Hillevi Engström (M) att två företag finns på plats inom ramen för omställningsstödet för att hjälpa de cirka 3 400 anställda som berörs att komma tillbaka till arbetsmarknaden.

– De kommer att få ett aktivt stöd, säger Engström.

Hon sade också att länsstyrelsen, så fort det beslutats om att statlig lönegaranti ska betalas ut, också ska se till att utbetalningen snabbt sker.

Några speciella satsningar direkt till följd av konkursen presenterade inte näringsminister Annie Lööf eller Hillevi Engström. I stället hänvisade Lööf till att regeringen i den senaste budgeten anslagit 1,2 miljarder extra till arbetsförmedlingen.

– Arbetsförmedlingen har tydligt sagt att man har resurser. Om det skulle behövas får regeringen återkomma om det, sade Hillevi Engström.

(TT)