Saabrekonstruktören Guy Lofalk är i USA för att med hjälp av den svenske ambassadören möta GM-representanter.
Klartecken från GM är nödvändigt för att affären med de kinesiska spekulanterna Pang Da och Youngman ska genomföras.
DI uppger också att en tredje part kan vara på väg in och att sonderingar pågår med kinesiska regionala statliga fonder. Därmed skulle man tillgodose GM:s krav att biltillverkaren Youngman inte får ägarmajoritet.
Den svenska regeringen följer noga de diskussioner om biltillverkaren Saabs framtid som nu pågår i USA.
-Vi har bett ambassadören att bistå i kontakterna mellan parterna och GM. Men i övrigt har regeringen ingen aktiv roll i förhandlingarna, säger näringsdepartementets presschef Johanna Martin till TT.
Samtidigt varslar bilförsäljaren Ana i Trollhättan, som i många år främst sålt Saab, 22 anställda om uppsägning. Av dem är 16 tjänstemän.
-För vår del blir det väldigt tomt utan Saab, säger Anas vd Joachim Lind till P 4 Väst.
Ana har verksamhet på tre orter i Västsverige och cirka 200 anställda.
Och i London har brittiska Saab GB ansökt om konkursskydd hos domstol, i väntan på eventuella penningtillskott.
Ägaren Swedish Automobile NV (Swan) har fått villkorade löften från Saab-spekulanten Youngman om pengar till löner, men de pengarna har ännu inte betalats ut.
Saab GB ägs direkt av Swan, som också äger Saab Automobile.
I ett internt meddelande skriver Saab Automobile att Saab GB begärt att ställas under förvaltning, för att både företaget och dess borgenärer ska få "det juridiska skydd som behövs" tills den nödvändiga finansieringen för framtiden är säkrad. Ledningen för Saab GB kommer att utse en förvaltare av företaget.
-Det är en typ av rekonstruktion, som man kan gå ur ganska lätt. Det är en åtgärd om är specifik för Storbritannien, säger Saab Automobiles informationschef Eric Geers till TT.
Saab GB och dess dotterbolag har totalt cirka 110 anställda.