På Busworld 2011 visade kinesiska BYD upp bolagets allra första buss. Bolagets nya Ebus-12 är en fullstor helt eldriven buss. Ebus-12 ska enligt bolaget vara världens första, massproducerade buss i full storlek med full eldrift i sitt segment.
BYD är ett stort företag i Kina. Bolaget sysselsätter fler än 200 000 människor i mer än 10 fabriker. BYD började som producent av litiumbatterier innan man tog steget in i fordonsindustrin under 2006. Ebus-12 är bolagets första bussmodell och den ska nu testas i flera europeiska städer, inklusive Köpenhamn och Frankfurt, under de kommande månaderna.
BYD har fokus på forskning och utveckling av elektriska fordon av alla slag, inklusive personbilar och bussar. För närvarande har bolaget sin elbil E6 och då Ebus-12. Bussen har använts i kollektivtrafik i Kina och pilottester genomförs i flera andra länder, däribland Nederländerna, Spanien, USA och Hongkong.
Som BYDs första renodlade elbuss, använder Ebus-12 mycket teknik som utvecklats internt av BYD. Till exempel så är det batteri som används i eBUS-12 tillverkat av material som kan återvinnas lätt. Solpaneler installeras också på bussens tak. Panelerna ska hjälpa till att ladda bussens batterier.
– Med Ebus-12 har vi valt att ge oss på en av de mest krävande fordonstyperna – en passagerarbuss i full storlek. Vi är övertygade om, genom resultat från vårt omfattande testprogram som skett under de senaste två åren, att både vårt utbud och de anspråk vi gör på laddning kommer att fungera ute i den verkliga världen, sade Henry Li, Senior Director på BYD Group, på en presskonferens på Busworld 2011.
– Vi hoppas kunna väcka ett stort intresse från europeiska bussbolag under Busworld och att vi då kommer att kunna inleda våra testprogram tillsammans inom bara några månader, sade Henry Li.