Pang Da: Avtalet med Saab ogiltigt

Foto: Saab
Foto: Saab

Kinesiska Pang Das avtal med Saab Automobile gäller inte sedan företaget gick in i en rekonstruktion, säger Pang Das styrelseordförande enligt Reuters. Missförstånd, kontrar Saab.

Ordföranden, Pang Qinghua, ska ha gett kommentaren till reportrar i samband med ett branschseminarium i Chengdu på onsdagen. Han tillade att den kinesiska sidan ännu inte har lämnat in något förslag till Kinas regering avseende Saabaffären, skriver Reuters.

Saab är förvånat över uttalandet och säger sig inte ha fått några indikationer på några problem.
- Vi förstår inte alls vad det här kan handla om. Vi har träffat Pang Da så sent som i går, och allt är på banan. Det måste vara något missförstånd. Det är något som inte stämmer här, säger Gunilla Gustavs vid Saabs informationsavdelning till TT.

När Reuters frågade Pang Das ordförande huruvida avtalet hade lämnats in till National Development and Reform Commission (NDRC) i Kina, alltså det mäktiga kinesiska departement som måste godkänna affärer med utländska företag, svarade han:
- Youngman's Pang Qingnian är den som motsätter sig att skicka in ansökan till NDRC. Så vitt jag vet söker han ett utlåtande av industriexperter kring avtalet och de är inte klara med det ännu.

I ett sms till Reuters skriver dock Victor Muller, vd för Swedish Automobile: "On track with both Pangda and Youngman", alltså att Saab fortfarande är på rätt väg med båda företagen.

I ett sms till P 4 Väst skriver Muller att han tror att det rör sig om ett missförstånd. "För i går var vi helt överens med både Youngman och Pang Da", skriver Muller.

Swedish Automobile, Saabs ägarbolag, rasade med 29 procent på börsen i Amsterdam vid öppningen i morse.

Saabs vd Victor Muller träffade i går Youngman, som skulle ha betalat 640 miljoner kronor för två veckor sedan men har ännu inte gjort det. "Alla står fast vid sina åtaganden, inklusive Youngman", sade Muller till Dagens Industri efter mötet. Youngman har inga kommentarer till vad som gäller för företagets planerade investering i Saab eller till Pang Das uttalanden på morgonen, skriver Reuters.

Enligt Saab ska en kinesisk myndighet ge klartecken 14 oktober.

I juli gjorde Saab upp med Pang Da och Youngman om att låta de båda bli delägare. Efter haveriet med kinesiska Hawtai kom återförsäljarkedjan Pang Da in som ny kinesisk livlina och räddare. Företrädare för bolaget fanns på plats i Trollhättan när produktionen tillfälligt återstartade den 27 maj i år.

Pang Da beställde stora volymer bilar från fabriken, omkring 2 000 fordon. Totalt betalades 45 miljoner euro i förskott mot löfte om leveranser från september i år, något som Saab inte kunnat leva upp till.

Tillsammans med Youngman skulle Pang Da investera ytterligare motsvarande 2,2 miljarder kronor i Saabs ägarbolag Swedish Automobile. Pang Da skulle därmed få en ägarandel på 24 procent.

I Saabs handlingar som lämnades in till hovrätten för att få igenom rekonstruktionen fanns ett brev som Pang Da skrivit för att visa sitt stöd för Saab, ett så kallat letter of support. Pang Da lyfte fram att man ser en betydande potential för Saab på den kinesiska marknaden. Men brevet avslutas med brasklappen att det inte på något sätt är juridiskt bindande och det ger inte några garantier.

(TT)