Buss- och lastbilstillverkaren Scanias vinst före skatt landade på 3 346 miljoner kronor för andra kvartalet. Det kan jämföras med vinsten på 3 398 miljoner kronor motsvarande period förra året. Scanias siffror var betydligt sämre än väntat. Aktien föll därför med runt sex procent på Stockholmsbörsen.
Analytiker hade i genomsnitt räknat med en vinst på 3 875 miljoner kronor, enligt Reuters sammanställning.
Omsättningen uppgick till 22 973 miljoner kronor, jämfört med 20 602 miljoner kronor ett år tidigare.
Leveranserna av lastbilar och bussar steg under kvartalet med 30 procent till 21 235 stycken. Orderingången ökade samtidigt med 8 procent till 22 646 fordon.
Leif Östling, vd på Scania, tycker att andra kvartalet i stort sett var som väntat.
-Det går fortsatt bra i Sydamerika även om det är lite mer avmattat där. Det går väldigt bra utanför Europa, det går bra i norra Europa och Ryssland kommer tillbaka starkt, säger han till TT.
Enligt Leif Östling har Scania börjat satsa igen efter lågkonjunkturen. Nya produkter och affärssystem utvecklas och produktionskapaciteten ska höjas.
-Vi har en teknisk kapacitet på i dag ungefär 100 000 fordon per år och tar ett steg upp mot 120 000 nu. Det tar ett par, tre år att få fram högre produktionskapacitet och vi förbereder oss för tider som vi tror kommer 2013-2014, säger han.
Samtidigt tyngs bolaget av den starka kronan. På två år har svenska kronan förstärkts med 25 procent mot euron.
-Valutaeffekterna tar väldigt mycket. Vi jobbar i svenska kronor när det gäller alla våra översättningar av bokslut från bolag som vi har i olika delar av världen, säger Leif Östling och påpekar att även produktmixen har förändrats:
-Förra året vid den här tiden stod Sydamerika för 35 procent av vår avsättning, nu står den för knappt 25 procent. Där hade vi en väldigt rik mix som har ersatts med fler fordon i Mellanöstern och Asien.
Scania är i den angenäma situationen att orderböckerna är fulla och att det kan bli svårt att hinna leverera i tid. Fast det är dock inget positivt, enligt vd Leif Östling, som varnar för flaskhalsar i leverantörsledet. Många av dem gjorde sig av med personal i samband med lågkonjunkturen 2009 för att överleva och har nu svårt att klara av ett kraftigt ökat produktionstryck.
-Det gäller att få in personal, träna upp organisationen, träna upp deras underleverantörer... Det är det som ger flaskhalsarna. Det handlar helt enkelt om att komma tillbaka till lite normala tider, säger Leif Östling.
TT: Hur länge får man vänta på en lastbil om man beställer i dag?
-Mellan sex och åtta veckor, vi har korta leveranstider.
På frågan hur han ser på framtiden, svarar Leif Östling att väldigt mycket hänger på den makroekonomiska utvecklingen. Han nämner bland annat skuldsättningen i USA, vad som sker med dollarn och euron, samt läget i Grekland, Spanien och Portugal. Räntehöjningar och bolånetak i många länder påverkar också konsumtionen och bolagens kassaflöden.
-Jag tror att vi kommer att få se effekter av det här. Riktigt hur stora de blir vet man inte, men mitt bekymmer i dag är den makroekonomiska utvecklingen, säger Leif Östling.
TT: Kan det bli lika illa som det var 2009?
-Det hoppas jag verkligen inte. Jag tror att de politiska systemen som vi har i Europa och även i USA, är förnuftiga nog att inte driva den amerikanska ekonomin och de europeiska ekonomierna tillbaka i ett läge som 2009. Då tror jag att vi har väldigt stora problem framför oss, säger Leif Östling.
(TT)