Royal National Lifeboat Institution har valt motorer från Scania till sina nya räddningsbåtar. Varje båt får två av Scanias nya 13-liters marinmotorer, som visas för första gången på mässan Seawork i Southampton i juni 2011.
Royal National Lifeboat Institution bygger nya båtar för sök- och räddningsuppdrag längs Storbritanniens och Irlands kuster. De nya båtarna har inledningsvis beteckningen FCB2 (Fast Carriage Boat 2). Efter godkända driftprov får fartygsklassen namnet Shannon efter Irlands längsta flod.
Varje räddningsbåt drivs av två Scania 13-liters marinmotorer på 650 hk. D
Prototypmotorer till den första båten har levererats under året, medan serieleveranserna inleds i mitten av 2012. RNLI planerar att bygga omkring 50 räddningsbåtar under de kommande 10 åren, beroende på det aktuella behovet. FCB2 är allväderslivbåtar som kan sjösättas och tas upp från stranden med hjälp av den specialanpassade traktorn Supacat, som drivs av Scanias nya 13-liters industrimotor.
På Seawork-mässan visar Scania sin nya 13-litersmotor, en 16-litersmotor med transmission, liksom den nya instrumenteringen som är typgodkänd av samtliga stora klassningssällskap, till exempel RINA, DNV och Germanischer Lloyd.