Scanias Transportlaboratorium och det tyska åkeriet TSL har utmanat varandra om vem som kör mest bränslesnålt i kommersiell godstrafik. Utmaningen kan följas på webben där det bland annat går att se de två Euro 6-lastbilarnas position och bränsleförbrukning.
– Genom den här utmaningen vill vi visa branschen och omvärlden att det går att köra på runt 25 liter/100 km i normaltrafik med väl utbildade förare och genom att köra fordonen med omsorg. De flesta åkerier är ofta ganska nöjda med att nå en nivå på runt 31-32 liter/100 km. Det finns absolut ingen anledning till att vi inte skulle vara bättre, säger Anders Gustavsson, vd för Scania Transportlaboratorium.
– Vi vet att vi har riktigt duktiga förare som vet hur man kör lastbil. Vi ser resultaten i låg bränsleförbrukningen i den dagliga verksamheten, lägre underhållskostnader och högre produktivitet, säger Klaus Ellinger, TSL:s grundare, om varför företaget antog utmaningen.
Starten för utmaningen går klockan 04.00 torsdagen den 26 maj från Scanias produktionsanläggning i Södertälje. Två stycken Scania R 480 tvåaxliga dragbilar med Euro 6-motorer rullar då från Södertälje mot produktionsanläggningen i Zwolle i Nederländerna med cirka 40 tons totalvikt. Färden går söderut genom Sverige och Danmark till Vordingborg, tio mil söder om Köpenhamn. Där blir det en paus i utmaningen när förarna tar sin lagstadgade vila på elva timmar. Under tiden fortsätter lastbilarna med andra förare ned till Zwolle.
Klockan 02.00 på fredagen den 27 maj återupptar de tidigare förarna körningen med två nya dragbilar, med samma specifikation som de två tidigare, från Zwolle som lämnar Vordingborg för att nå Södertälje runt klockan 13.00.
Duellen kan följas på webben där uppgifter löpande hämtas från Scania Fleet Managementsystemet.