SSAB satsar på ökad produktion

Varmvalsverket i Borlänge. SSAB har sin huvudsakliga tunnplåtsproduktion på två orter; en malmbaserad metallurgi med koksverk, masugn och stålverk för produktion av stålämnen i Luleå och valsverk samt beläggnings- och efterbehandlingslinjer i Borlänge. Foto: SSAB
Varmvalsverket i Borlänge. SSAB har sin huvudsakliga tunnplåtsproduktion på två orter; en malmbaserad metallurgi med koksverk, masugn och stålverk för produktion av stålämnen i Luleå och valsverk samt beläggnings- och efterbehandlingslinjer i Borlänge. Foto: SSAB
Valsning till plåt i tunna dimensioner sker i långa valsverk där plåten passerar genom flera valspar i en serie efter varandra. Processen inleds med ett förpar och ett varmvalsverk där plåten är glödande. Foto: SSAB
Valsning till plåt i tunna dimensioner sker i långa valsverk där plåten passerar genom flera valspar i en serie efter varandra. Processen inleds med ett förpar och ett varmvalsverk där plåten är glödande. Foto: SSAB
Färdiga rullar med tunnplåt från Borlänge. När man vill framställa tunnare plåt än vad som kan fås efter varmvalsning måste plåten kallvalsas. Kallvalsning ger exaktare tjocklek och jämnare yta. Foto: SSAB
Färdiga rullar med tunnplåt från Borlänge. När man vill framställa tunnare plåt än vad som kan fås efter varmvalsning måste plåten kallvalsas. Kallvalsning ger exaktare tjocklek och jämnare yta. Foto: SSAB

SSAB satsar miljarder på härdade stål för att ta ytterligare marknadsandelar och på sikt stärka sin strategiska position på marknaden. Med ny teknik ska man öka produktionen samtidigt som den ska bli snabbare och billigare.

SSAB har under en längre tid genomfört flera strategiska investeringsprojekt både utomlands och i Sverige. Företagets handlingsplan bygger på att öka tillväxten och lönsamheten i nuvarande
anläggningar.

Satsar i Borlänge
Det kommer att bli en rejäl satsning i Borlänge. Vid varmvalsverket byggs en ny härdlinje för tunnplåt och en ny haspel. Den nya härdlinjen för kylda stål kommer att tas i drift under första halvåret 2012 och innebär en optimering av hela produktionsflödet inom affärsområdet EMEA.

Vid västra verken ska dessutom en ny klippsträcka för varmvalsad härdat stål byggas. Investeringarna i Borlänge kommer initialt möjliggöra en ökad kapacitet på 300 000 ton för kylda stål årligen. Det kommer inte att innebära
en ökning av det totala tonnaget, men däremot kommer andelen förädlat tonnage att öka.

Blir mer nischade
Enligt SSAB:s informationsdirektör Helena Stålnert är efterfrågan på kylda stål enorm. Vilket innebär att SSAB blir allt mer inriktad på den här nischen.

Den nya härdlinjen i Borlänge blir den första sträcka där SSAB använder direkthärdning för att härda tunnplåt.
Det traditionella sättet att härda plåt innebär att man värmer upp stålämnen till ca 1 250 grader. Därefter görs en förvalsning där tjockleken på stålämnet reduceras vilket innebär att materialet
istället ökar i längd; från 11 till ca 80 meter. Stålämnet hasplas upp på en rulle och överförs
till bredbandverket intill. Där valsas plåten ned ytterligare.

Efter sista steget kyls plåten. Processen innebär kort att man värmer materialet två gånger och kyler materialet två gånger, först vid valsningen, sedan vid härdningen. För vissa stålsorter sker kylningen mycket snabbt. Andra stålsorter kräver långsammare kylning. I den kommande härdlinjen i varmvalsverket ska kyld tunnplåt produceras genom direkthärdning.

Vilket innebär att man hoppar över det andra momentet och härdar direkt efter valsningen genom att snabbkyla plåten med upp till 1 000 grader på en sekund. Direkthärdat stål ger plåtar som är starkare, planare, har en mer jämn yta och ska vara lättare att svetsa. Dessutom är processen billigare och ger minskade utsläpp av koldioxid.
Men för att kvalitén inte ska bli sämre kräver metoden noggrann processtyrning av kylningen. Direkthärdning är egentligen inget nytt fenomen och i Japan har olika bolag experimenterat med tekniken i över 40 år.
Kylda stål används inom bland annat tillverkningsoch verkstadsindustrin i produkter där det krävs högra hållfasthet, slitstyrka och seghet än vad vanliga stål kan erbjuda.