Saab hade räknat med att kunna ge besked om framtiden före torsdagen. Så hette det tidigare. Men inga besked har kommit, inte ens underhandsbesked om varför man dröjer.
-Vi förväntar oss någon typ av feedback under dagen eller i morgon för att veta hur vi ska agera, säger Marcus Nyman, IAC, till Dagens industri på nätet.
IAC tillhör de stora underleverantörerna till Saab och man har redan gjort sig av med anställda via bemanningsföretag till följd av utebliven tillverkning för Saab.
Nu kan mer drastiska åtgärder bli aktuella. Till exempel varsel.
-Får vi inget besked i morgon måste vi fatta beslut om hur vi ska gå vidare, säger Nyman inför fredagen.
Även i dag låg produktionen nere på Saab i Trollhättan. En normal arbetsdag tillverkas drygt 220 bilar i fabriken.
De anställda på Saab i Trollhättan behöver inte gå till arbetet i morgon heller. På eftermiddagen kom besked från företagsledningen, som sedan spreds vidare till arbetsstyrkan.
Några besked om vad som sedan händer, eller om det kommer uppgifter om Saabs ekonomiska förhandlingar, finns inte, enligt Saabs informationschef Eric Geers.
Under tiden ska Riksgälden utreda den ryske finansmannen Vladimir Antonov som vill köpa in sig i Saab, på begäran av näringsdepartementet.
-Att vi bett Riksgälden ta fram ett underlag är inte nytt, säger Håkan Lind, presschef på näringsdepartementet. Det gjorde vi för två veckor sedan.
Lars Holmqvist, vd för Clepa, den europeiska organisationen för underleverantörer, hör till dem som tror att dramat kring Saab får en trist upplösning.
-Sker det inga mirakel så tror jag det blir svårt för Saab att klara sig.
Grundproblemet är lätt att hitta, tycker Holmqvist: Saab säljer för få bilar.
I affärsplanen förra året hette det till en början att Saab skulle sälja 50 000-60 000 bilar.
-Det blev 30 000, säger Holmqvist.
Och även om Saab betalar sina räkningar i tid till underleverantörerna innebär den skillnaden en ekonomisk smäll för många.
-Är kalkylerna lagda efter den större siffran och man sedan bara behöver leverera 30 000 så kostar det pengar. Det spelar ingen roll om man är stor eller liten underleverantör, förlorar man 30-40 miljoner kronor på Saab så är det svårt att förklara för ledningen varför man gav Saab kredit.
Han ser dock andra möjligheter för fabriken i Trollhättan.
-Elbilsmarknaden till exempel. Det är en jättemarknad och det finns fortfarande möjlighet att ta sig in. Där kan man slå sig ihop med någon och börja en tillverkning för Europa, säger Holmqvist.
En annan variant är att bygga bilar åt andra biltillverkare, för att utnyttja fabrik och yrkeskunnig personal.
-Strunt samma om det står Saab, Volvo eller Kalle i fronten på bilarna. Det viktiga är att sysselsättningen räddas, säger Holmqvist.
(TT)