Transportföretaget DB Schenker har de senaste dagarna stoppat leveranser till Saab Automobile eftersom man inte fått betalt. Och bolaget kommer att fortsätta hålla last i pant.
-Nu släpper vi igenom de leveranser som Saab betalar för. De får välja vilka och det handlar om de mest produktionskritiska. Men vi kommer inte att släppa på alla leveranser innan vi vår fullt betalt, säger bolagets pressansvarige Pierre Olsson till TT.
Hur många lastbilar som fortfarande står stilla med last till Saab säger han sig inte veta. Det står lastbilar i bland annat Vänersborg.
-Vi har inte krävt mer betalt. Däremot har vi inte fått betalt under en längre tid. Det handlar om stora summor, miljonbelopp, och under så lång tid att det har blivit kritiskt. Vi kan inte hålla på och köra med förluster hur länge som helst, säger Pierre Olsson.
I början av veckan tog Schenker därför det drastiska beslutet att hålla last i pant, vilket stoppade produktionen på Saabfabriken under tisdagen.
Schenker har enligt Pierre Olsson varit i kontakt med Saab för att diskutera de obetalda räkningarna, men inte fått någon förklaring till varför betalningarna uteblivit.
Victor Muller tillbakavisar uppgifter från Schenker om att Saab har skulder till transportföretaget.
"Inget som har förfallit, skriver han i ett sms till TT.
Enligt Muller får Schenker betalt.
Produktionen på Saab Automobile i Trollhättan rullade på som vanligt i morse efter gårdagens stopp, uppger presstalesmannen Thomas Schulz.
Victor Muller, Saabs ordförande, förklarar tisdagens produktionsstopp hos Saab i Trollhättan med att ett transportföretag begärt "bättre betalt", rapporterar Reuters.
Uppgifterna om att leverantörer till Saab inte fått betalt fick ägaren Spykers aktiekurs att rasa på börsen i Amsterdam. Vid 10-tiden hade den gått ner med 11 procent.
-Det är väldigt ovanligt att man stoppar komponentleveranser, säger Svenåke Berglie, vd för FKG, organisationen för leverantörer till fordonsindustrin.
Den ryske finansmannen Vladimir Antonov har lämnat in en formell ansökan till Riksgälden om att gå in som ägare i Saab Automobile.
Det bekräftar Riksgälden och Antonov själv för TTELA.
Tidigare har Antonov förklarat att han vill gå in med kapital på mellan 440-620 miljoner kronor, så att Saab och dess moderbolag Spyker Cars N.V. kan få ett bättre buffertkapital. Pengar som alltså kan användas när man får problem med likvida medel.
I Spyker Cars bokslut som presenterades i fredags framgår det att kassaflödet minskade snabbare än väntat i slutet av 2010 bland annat på grund av lägre säljvolymer och stora investeringar.
Bolaget hade vid utgången av 2010 ett negativt eget kapital och ett arbetande kapital på 220 miljoner euro, motsvarande nästan två miljarder kronor.
Leveransstörningarna ska inte bero på att det fattas pengar i kassan.
-Det är inte vår likviditet som är problemet, säger informationschefen Eric Geers.
Han vill inte kommentera om alla leverantörer har fått betalt i tid eller inte.
-Vi är mitt uppe i diskussioner om betalnings- och leveransvillkor och de vill vi inte föra i medierna, säger han.
(TT)