Volkswagens försäljning bromsar in

Foto: David Villarreal Fernández

Dieselskandalen får nu Volkswagens försäljningssiffror att stanna av.I november tappade den krisdrabbade VW-koncernen nästan 2,5 procent på den europeiska bilmarknaden jämfört med 2014.Bilförsäljningen fortsätter att öka kraftigt i Europa. Alla de stora tillverkarna visar under november positiva siffror jämfört med 2014. Men en av de allra största, tyska biljätten VW, får nöja sig med en väldigt blygsam ökning jämfört med konkurrenterna. Märket Volkswagen går upp tre procent och hela koncernen bara fyra procent i EU-länderna plus Island, Liechtenstein, Norge och Schweiz.-Det är inte förvånande att vi nu ser en reaktion. Jag trodde dock att den skulle vara ännu större men VW har en väldigt lojal köpgrupp här i Europa, säger Sebastiaan Van Doorn, professor vid brittiska Warwick Business School till TT.Fuskade med avgasutsläppUnder hösten har det avslöjats hur VW fuskade med avgasutsläppen och det har visat sig att totalt elva miljoner bilar omfattas världen över. På den europeiska bilmarknaden tappar man nu marknadsandelar, från 26,8 procent 2014 till 24,5 enligt branschorganet Aceas nya statistik.Sebastiaan Van Doorn påpekar att ytterligare reaktioner kan komma längre fram och framför allt - på bilmarknaden i USA kan slaget bli ännu hårdare mot försäljningen.-Om försäljningen sjunker rejält där kommer man ha ett stort problem, säger han.

Uppåt för VolvoBland dem som redovisar allra bäst siffror finns i stället Volvo Cars. Företagets försäljningsökning uppgick till drygt 22 procent i november. De är nu vinnare när VW ifrågasätts, menar Sebastiaan Van Doorn.-Definitivt. I sådana här situationer dras folk till sådana märken som har haft en tillförlitlig historia och de tillsammans med andra företag kan plocka upp marknadsandelar.Sett över elvamånadersperioden januari-november sålde bolaget nästan 260 000 bilar, vilket innebär en tillväxt med över nio procent jämfört med samma tid 2014.Allra bäst i november gick det för Jaguar Land Rover som ökade med 70 procent, följt av japanska Mazda vars försäljning ökade med över 38 procent.