Bolidens expansionsgruvor levererar i hårt klimat

Enorma truckar i Bolidens Aitikanläggning transporterar malmen till ytan för vidare kross och anrikning. Foto: Boliden
Skjutning i koppardagbrottet i Aitikgruvan. Foto: Boliden

Boliden har flera expansionsprojekt på gång. Trots tuffa tider för branschen som helhet visar Boliden på framgång. Nordisk Industri tittar närmare på Garpenberg, Kylylahti och Atitik.

Garpenberg är inte bara Sveriges äldsta gruvområde som fortfarande är i drift. Fyndigheterna började bearbetas redan på 1200-talet. Garpenberg är också en av världens modernaste och kostnadseffektivaste underjordsgruvor.

Nuvarande expansionsprojekt är bolidens näst största investering genom tiderna. Från 2011 till 2014 när upprampningen var klar har Boliden investerat 3,9 miljarder kronor och därmed ökar produktionen från 1,4 till 2,5 miljoner ton malm per år en årstakt som nås mot slutet av 2015.

Fuglesang invigde

I maj 2014 startade produktionen i det nya anrikningsverket och invigning av hela projektet var i augusti då rymdfararen och professorn vid KTH Christer Fuglesang förrättade invigningen formellt.

Framgångsrika insatser med prospektering har, tillsammans med en teknikutveckling som är branschledande, möjligjort Garpenberggruvans expansion.

Brytningen sker under jord och där man nu är nere på 1 250 metersnivån. Malmen som bryts är en komplex sulfidmalm som innehåller zink, silver och bly men också små mängder koppar och guld.

Finska Kylylahti Bolidens senaste gruvförvärv

Nu bryts det malm i historiska finska Outokumpo igen efter mer än 23 års uppehåll. Detta sedan australiska Altona återupptog brytningen i Kylylahti 2012. Och i oktober 2014 förvärvade Boliden gruvan i Kylylahti så nu är den i svensk ägo.

I gruvan utvinns koppar, silver, zink och guld. På årsbasis bryts cirka 700 000 ton malm om året. Malmen transporteras till Luikonlahti för krossning och anrikning. De anrikade produkterna transporteras sedan till Bolidens smältverk Harjavalta och Kokkola på den finska västkusten.

– Kylylahtigruvan är en relativt lite gruva jämfört med Boliden andra gruvor, säger områdeschefen Antti Pihko. För närvarande bryts cirka 2 000 ton malm per dygn och med den brytningstakten räknar vi med att fyndigheten ska räcka i cirka sex år till år 2021.

Outokumpo ett historiskt gruvdistrikt

Brytningstillståndet för Kylylahti tillåter en årlig utvinning av 800 000 ton per år.

– Än så länge finns det inga planer på att försöka öka den mängden. Men vi prospekterar för att hitta mer malm. Fyndigheten går vertikalt på djupet och för närvarande är vi nere på 700 meters djup.

Kylylahti ligger i det historiska gruvdistriktet Outokumpo som är beläget 450 kilometer nordost om Helsingfors. Här har det sedan mer än 100 år brutits koppar, zink, nickel, guld och kobolt i tre olika gruvor.

– Brytningen upphörde 1989 för att sedan tas upp igen i Kylylahti 2012. Det var då ett australiskt bolag, Altona, som ägde gruvan och i fjol sålde den till Boliden, berättar Antti Pihko.

Förädlingen har moderniserats

Malmen transporteras upp ur gruvan med lastbilar och körs sedan till förädling i Luikonlahti som ligger 43 kilometer bort.

– Det är inte optimalt att köra malmen så långt. Men vi utnyttjar en förädlingsanläggning vid en gruva som lades ner på sextiotalet. Genom detta har vi kunnat minska investeringarna. Krossarna har moderniserats och automatiserats.

I dag sker brytningen i gruvan i tvåskift och det finns inga planer på att öka produktionen. Förädlingen sker däremot dygnet runt året runt.

En win win situation

– Nu sysselsätter Kylylahtigruvan cirka 240 stycken personer. 120 personer som är anställda av Boliden. Till det kommer lika många som arbetar för olika underentreprenörer.

Antti Pihko berättar att det har varit positivt att komma in i ett så stort bolag som Boliden . Vi kan utbyta erfarenheter mellan de olika produktionsställena. Den förra ägaren hade bara en gruva och det var Kylylahti.

– Det blir en win win situation när vi är flera som kan samarbeta. Jag har en 25 årig bakgrund i gruvindutrin med bland annat sju år i Taragruvan på Irland som också den nu ägs av Boliden, avslutar Antti Pihko.