Husqvarna redovisar ett resultat efter finansiella poster på 1.057 miljoner kronor (812) för det första kvartalet 2015.
Marknaden hade väntat sig 1.035 miljoner kronor enligt SIX News/Inquiry Financials enkät.
Rörelseresultatet blev 1.112 miljoner (908), vilket gav en marginal på 10,2 procent (9,4). Väntat rörelseresultat var 1.105 miljoner och en marginal på 9,9 procent.
Valutaeffekter påverkade rörelseresultatet med +107 miljoner jämfört med i fjol. Divisionsmix, lägre materialkostnader och effektivitetsförbättringar stärkte resultatet medan lägre volymer och högre kostnader för försäljning och administration tyngde, skriver bolaget.
Nettoresultatet uppgick till 788 miljoner (620), motsvarande 1,37 kronor per aktie (1,08). Väntat var 799 miljoner och 1,39 kronor.
Nettoomsättningen blev 10.928 miljoner (9.685), väntat var 11.216 miljoner kronor. Justerat för valuta minskade omsättningen med 3 procent jämfört med samma kvartal föregående år.
"Nedgången i nettoomsättning hänför sig till Consumer Brands. Nettoomsättningen för Husqvarna, Gardena och Construction ökade jämfört med föregående år", skriver bolaget.
Nedgången i Consumer Brands förklaras främst av den kalla vintern i USA, vilken fördröjt starten på trädgårdssäsongen, men också av bolagets "ambition att prioritera värde före intäkter".
(SIX News)