Volvos rapporterade rörelseresultat blev 3.563 miljoner kronor för det andra kvartalet 2014. Analytikerna hade räknat med ett rörelseresultat på 4.018 miljoner kronor, enligt SME Direkt sammanställning inför rapporten.
Rörelsemarginalen blev 4,9 procent för kvartalet. Väntat var en marginal på 5,5 procent.
Försäljningen uppgick till 72,6 miljarder kronor för perioden. Här låg SME Direkts konsensusprognos på 73,3 miljarder kronor.
Volvo sänker prognosen för marknaden för anläggningsmaskiner i Kina och Sydamerika för helåret 2014.
För Kina väntas nu en nedgång på 10 till 20 procent, en nedjustering från tidigare -5 till +5 procent.
För Sydamerika väntas en utveckling mellan -15 till -5 procent, tidigare var bedömningen -10 till oförändrad marknadsnivå.
Volvo upprepar samtidigt prognoserna för anläggningsmarknaderna i Europa (0 till +10 procent), Nordamerika (0 till +10 procent) och Asien exklusive Kina (-10 till 0 procent).
Volvo känner sig säkert på att nå de lönsamhetsförbättringar bolaget har ställt i utsikt.
"Med alla de aktiviteter och åtgärder som nu genomförs känner vi oss komfortabla med att vi kommer att nå de 9 miljarder kronor i resultatförbättring till slutet av 2015 som tidigare kommunicerats", skriver Volvos vd Olof Persson i rapporten.
Volvo gör inga förändringar i de prognoser som bolaget tidigare lagt för lastvagnsmarknaderna 2014.
Prognosen gällande Europamarknaden står fast på cirka 230.000 fordon och den för Nordamerika lyder alltjämt på 260.000 fordon. Marknaden i Brasilien väntas omfatta 90.000 fordon, samma bedömning som tidigare.
Volvos verksamhet inom anläggningsmaskiner, CE, har under det andra kvartalet präglats av den skarp nedgång på den kinesiska marknaden.
"Nedgången har skett hastighet och accelererat under kvartalet", skriver Olof Persson i rapporten.
Den lägre försäljningen och bolagets produktionsanpassning till de lägre volymerna har haft en "betydande negativ" påverkan på Volvos lönsamhet, betonar Olof Persson i sitt vd-ord.
"Vi bedömer att det kommer att ta flera kvartal innan kapaciteten och lagren i branschen kommit i balans med efterfrågan i Kina", skriver Olof Persson vidare om den kinesiska anläggningsmarknaden som är en av Volvos mest lönsamma marknader.
Volvos nettoorderingång på anläggningsmaskiner, CE, sjönk med 22 procent till 17.343 maskiner (22.285) under andra kvartalet.
Nedgången i orderingången i Asien var 33 procent till 9.951 maskiner under kvartalet, bland annat på grund av minskad efterfrågan i Kina.
I Nordamerika steg orderingången 58 procent, i Europa gick den ned 8 procent och Sydamerika visade en nedgång på 15 procent.
(Nyhetsbyrån Direkt)