LKAB satsar stort i Narvik för ökad kapacitet

Ytterligare en miljard kronor investerar LKAB i förbättrad kapacitet i hamnen i Narvik. Foto: Fredric Alm
"Vi får en mer robust anläggning som inte är känslig för driftstörningar", säger Markus Petäjäniemi, ansvarigt för produktion och logistik LKAB. Foto: Fredric Alm

LKAB har tagit ett beslut att öka sin produktion av järnmalmsprodukter till 37 miljoner ton per år. Först sattes målet att nå dit 2015, men försenade tillstånd för Svappavaaragruvorna gör att LKAB kan nå målet först 2016. Under 2000-talet har kapaciteten på malmbanan ökats med 60 procent. Nu står en utbyggnad av hamnen i Narvik på tur.

 

Utlastningskapaciteten ska öka från 20 till 30 miljoner ton produkter per år. För att nå en ökad kapacitet byggs ytterligare en kaj och LKAB investerar i ytterligare en skeppslastare. Två fartyg ska kunna lastas samtidigt. Dessutom uppförs också en siktstation för pellets. Omkring en miljard kronor investeras i Narviks hamnanläggning.

– Vi behöver få en kapacitet som ger oss en bättre redundans och minskar risken för störningar i lastningen, säger Markus Petäjäniemi, direktör för produktion och logistik på LKAB. Investeringarna i Narvik ska minska risken för produktionsavbrott och störningar.

 

Utlastningen blir mer robust

En ökad kapacitet med två kajer och två skeppslastare med tillhörande transportsystem ger också bättre möjlighet till underhåll utan att leveranserna störst.

– Hela anläggningen i Narvik blir mera robust när den inte är så känslig för störningar när vi nu ökar utlastningskapaciteten från 20 miljoner ton till 30 miljoner ton per år, säger han.

 

Målet att nå leverans av 37 miljoner ton färdiga produkter per år 2015 har LKAB måst skjuta på till 2016. Men det är inte logistiken som satt käppar i hjulet för LKAB:s planerade ökning med 10 miljoner ton per år. Redan nu har kapaciteten på malmbanan förbättrats och fram till 2015 tillkommer ytterligare ett par mötesplatser på malmbanan till Narvik.

 

Narvik lastar största fartygen

– Malmbanans kapacitet kommer att vara 40 miljoner ton per år 2015. Men marginalen till 37 miljoner ton är inte stor. Av det går 10 miljoner ton till Luleå resten 30 miljoner ton kommer att gå till Narvik. I Narvik lastar vi cirka 200 båtar per år. Hamnen i Narvik har inga begränsningar vad gäller djupgåendet. Fartyg som har 27 meter djupgående kan lastas.

 

Fartygen som lastar LKAB:s produkter lastar ofta på över 165 000 ton det vill säga Cape Size storlek. Men ibland förekommer det fartyg som lastar upp till 200 000 ton.

– Vi ökar också vår mellanlagringskapacitet i Narvik. Idag kan vi lagra 1,3 miljoner ton och det ökar vi så drygt 1,5 miljoner ton kan lagras som en buffert i Narviks hamn.

 

Förutom kajen, skeppslastaren och siktstationen investerar LKAB också i en ny provtagningsanläggning samt nya kontorsbyggnader och en ny driftcentral.

 

 

Muddra i Luleå kan ge kapacitetsökning

Samtidigt med förbättringarna i Narvik diskuterar LKAB med Luleå hamn om att muddra hamnen så större fartyg kan lastas. Begränsningen är nu att fartyg med maximalt 12 meter djup kan djup kan användas.

– Dubbelt så många båtar men betydligt mindre lastas i Luleå, 400 stycken jämfört med i Narvik 200 stycken och det beror på att hamnen är för grund. Om hamnen muddras kan vi skeppa mer färdiga produkter från Luleå och det skulle vara en fördel, avslutar Markus Petäjäniemi.

 

 

Fakta LKAB | Narvik

Investering: 2 miljarder kronor totalt varav det senaste beslutet 1 miljard

Antalet kajer fördubblas till 2

Kapaciteten fördubblas med ytterligare en skeppslastare

Mellanlagringen ökar från 1,3 miljoner ton till drygt 1,5 miljoner ton

Narviks hamn kan lasta fartyg max 200 000 ton

Max djupgående: 27 meter

Investering under 2000-talet: 4,5 miljarder kronor i spårförbättringar, nya lok, malmvagnar, automatiserad utlastning i Narvik