För att uppfylla EUs utsläppsmål, kommer alla Euro VI-motorer att ha teknik för efterbehandling av avgaser, som inkluderar en kombination av selektiv katalytisk reduktion, avgasåterförening och dieselpartikelfilter. Dessa enheter för efterbehandling kan vara känsliga för smörjmedelskomponenter. Genom sitt låga innehåll av sulfataska, fosfor och svavel ger den nya Mobil-oljan utomordentligt skydd för emissionssystem i moderna lastbilsmotorer, inklusive Euro VI.
Den nya sammansättningen ger också betydande bränsleekonomiske fördelar. Detta visade bland annat nyligen genomförda och oberoende tester på Millbrook i Storbritannien, en ledande internationell fordonstest- och utvecklingsanläggning. Där fick två Volvo FM440 Euro V lastbilar, lastade till 75 procent totalvikt, cirka 44 ton, genomgå en serie av tester av bränsleekonomin under landsvägsförhållanden. Mobil Delvac uppnådde en genomsnittlig förbättring i bränsleekonomin på 1,8 procent.
– Vi har skapat en avancerad heavy-duty-olja för dieselmotorer. Oljan uppfyller de tekniska kraven hos nuvarande och framtida motorer, säger G A Lindberg på ChemTech.