Hitachi introducerar ny chassifjädring för hjulgrävare

Foto: Hitachi
Foto: Hitachi

Den nya tekniken går ut på att pendellåscylindrarna som bär upp chassiet på framaxeln tar hand om fjädringen. Vid grävning låser cylindrarna framaxelns pendling för att öka stabiliteten. Men vid körning låses de upp, byter roll och fungerar som hydraulisk fjädring. Hur mycket hydraulcylindrarna ska fjädra går att ställa in, så varje maskinägare kan göra sina egna inställningar och få precis den fjädring de önskar.

Lösningen med fjädring på framaxeln fungerar bättre än traditionell bomfjädring, som inte längre behövs. Chassifjädringen sväljer nämligen första gungningen vid ojämnheter, lika bra som efterföljande självsvängningar som uppstår i aggregatet vid körning.

– Vid körning över trottoarkant, vid broskarvar, asfaltskanter eller andra ojämnheter behöver jag inte bekymra mig längre. Fjädringen tar hand om ojämnheterna, så all förflyttning går fortare än tidigare. Jag tror också att chassifjädringen spar chassiet, hjullager och axelinfästningar eftersom maskinen utsätts för mindre skakningar, säger Sebastian Didricksson, entrprenör som testat tekniken.

Hittills har 5-10 svenska entreprenörer upptäckt möjligheten att få chassifjädring på hjulgrävarna.