Volvo Personvagnars rörelsevinst rasade från 2 017 miljoner kronor 2011 till bara 18 miljoner kronor i fjol. Försäljningen sjönk till 124,5 miljarder kronor 2012 jämfört med 125,7 miljarder 2011. Men nu tror ledningen att det vänder i Kina och USA.
Vd Håkan Samuelsson räknar dock med att försäljningen globalt under helåret 2013 landar i nivå med fjolåret. Ledningen tror att framförallt marknaderna i USA och Kina växer i år, enligt Reuters. Europamarknaden väntas däremot gå fortsatt trögt.
Under fjolåret sjönk försäljningen av Volvobilar med sex procent, och i de olika regionerna gick försäljningen av bilar ner på stora delar av Volvos marknader.
I Kina föll försäljningen, räknat i antal, med nästan elva procent till 41 989 bilar. I EU sjönk försäljningen med tio procent till 227 027 bilar. I USA ökade dock försäljningen något, upp 1,2 procent till 68 079 bilar under helåret 2012.
Även i Ryssland och i Japan ökade försäljningen.
I fjol brände också Volvo mycket pengar på uppbyggnad av nya fabriker i Kina och utveckling av nya bilmodeller. Och resultatet före skatt landade på minus 915 miljoner kronor 2012, jämfört med vinsten på 1 210 miljoner kronor 2011.
Att Volvoresultatet skulle vara dyster läsning, långt från miljardvinsten 2011, var väntat. Första halvåret visade minussiffror och hösten var fortsatt tuff.
Håkan Samuelsson aviserade tidigare i år ett sparpaket på 1,5 miljarder kronor för att nå nollresultat i år. Det innebär att tusen tjänstemän och konsulter måste gå.
(TT)