Vid slutet av året kommer fler att surfa via handhållna enheter än med fast lina, spår Ericssons vd Hans Vestberg. På telekom- och mobilmässan i Barcelona talar han om den snabbt ökade mängden smarta telefoner - och 9,3 miljarder mobilabonnemang 2018.
Koncernchefens prognos är att det kommer att finnas 9,3 miljarder mobilabonnemang 2018, fler än antalet människor på jorden. Det kommer att finnas 6,5 miljarder bredbandsabonnemang vilket ska jämföras med dagens 1,5 miljarder.
Däremot talar Hans Vestberg inte mycket om den fråga som många experter anser saknas på mobilmässan - hur ska mobiloperatörerna klara av alla investeringar när de i dag är hårt ekonomiskt pressade på grund av svårigheten att ta betalt för kundernas ökande bredbandskonsumtion.
TT: Är detta inte två motverkande krafter?
- Jag tror vi är inne i en omvandlingsperiod där tekniken kommer att användas på ett helt annat sätt och det kommer att ta lite tid att ställa om sig. För två år sedan hade vi knappt diskussionen om prissättning. Det finns ju inget problem med efterfrågan. Det handlar om att ha rätt teknik och att offerera rätt pris.
TT: Kan konsumenterna räkna med en prischock de närmaste åren?
- Nej, men det blir så att man får betala i förhållande till vilka tjänster man använder.
Ericsson meddelade i morse att företaget har fått en order på 4G-utrustning av brittiska O 2. Ordern omfattar LTE-utrustning (4G) för hela O 2:s nätverk och basstationer av modellen RBS 6000, enligt ett pressmeddelande. Något ordervärde framgår inte.
Ericsson har med O 2-orden tecknat 130 kontrakt för hela eller delar av LTE-nät i 51 länder.
I ett separat pressmeddelande skriver Ericsson att två tredjedelar av konsumenterna använder mobil utrustning (surfplatta, bärbar dator eller mobiltelefon) för tv-konsumtion och att över 50 procent av tv-konsumtionen på smarta mobiltelefoner äger rum på mobila nätverk, utanför hemmets väggar.
"Tv- och videotrafik kommer att dominera nätverk och växa från 40 till 90 procent av den mobila trafiken under kommande 3-4 år", skriver Ericsson.
O 2 har 23 miljoner mobilabonnenter och ingår i Telefónica-koncernen.
Ericsson inleder dessutom ett samarbete med mjukvarujätten SAP för molnbaserade tjänster inom så kallat M2M (machine to machine). Det är en snabbt växande marknad för digital kommunikation mellan maskiner. Det kan vara allt från oerhört komplexa system till digital övervakning av kaffeautomater.
- Fördelarna är klara. Vi är nummer ett i världen på mobilitet och mobil infrastruktur och vi har en M2M-plattform som redan har ett antal kunder. SAP kommer att stå för alla applikationer. Tillsammans kan vi hjälpa operatörerna som bygger upp egna system så står vi för värdskapet, säger Vestberg till TT.
(TT)