I dag presenterade Volvo ansiktslyftningar av företagets större bilmodeller, samt en egenutvecklad motor.
Nya framdelar och en rad nya delar ska få bilarna att kännas lyxigare. Samtidigt har bränsleförbrukningen pressats.
-Det är den största förnyelsen vi har gjort när vi förnyar 70 procent av vår produktion, sade vd:n Håkan Samuelsson, när han förhandsvisade de nya bilarna i Volvohallen i Göteborg i dag.
Volvo Personvagnar har ett tufft år bakom sig när försäljningen sjönk, framför allt i Kina där konkurrenterna drog i från. Bemanningsanställda skickades hem och flera hundra konsulter fick gå.
Nu laddar bolaget för att få fart på försäljningen med 2014 års modeller. Alla de större modellerna, 60-, 70- och 80-serien, har fått en ansiktslyftning med delvis ny design.
-Det är rätt tajming att komma med nya modeller, sade Samuelsson.
Framför allt är det fronterna som har nytt utseende och en rad detaljer som alla är tänkta att få Volvo att kännas lyxigare.
Håkan Samuelsson tycker att bilarna innehåller så mycket nytt och så många nya komponenter att man hellre vill säga nya bilar än ansiktslyft, som är den vanliga termen i bilbranschen när gamla modeller görs om.
De som jobbat med utvecklingen pratar om bredare grill, nya säten, uppvärmd vindruta och ratt och att säkerhetsteknik som var ny i V 40 flyttat in i de större modellerna. Invändigt finns en pekskärm.
Men frågan är om förändringarna kommer att räcka för att Volvo ska sticka ut i den tuffa konkurrensen?
Forsknings- och utvecklingschefen Peter Mertens är övertygad.
-Absolut. Det här är en vacker förnyelse. Perfekt för att möta en kris, säger han.
Den största nyheten med de nya modellerna är Volvos egenutvecklade fyrcylindriga motorprogram. Det dröjer dock till slutet av året innan det går att få motorer från den nya motorfamiljen, kallad VEA.
Däremot har de gamla motorerna utvecklats och förbrukningen pressats rejält. Den minsta dieselmotorn, D2, har till och med blivit så snål att både S 60, V 60 och V 70 med den motorn klarar de nya tuffare miljöbilsreglerna som gäller från årsskiftet.
De nya modellerna ska börja tillverkas i mitten av maj. De flesta i Torslanda. Officiell premiär blir det på bilsalongen i Genève i början på mars.
(TT)