Svenska företag saknar digitaliseringsstrategi

Foto: Siemens

Ny rapport från Siemens

Nästan varannan företagsledare inom industrin, energisektorn, transportsektorn och bygg- och fastighetssektorn uppger att deras företag saknar en digitaliseringsstrategi. Detta trots att åtta av tio anser att digitaliseringen är viktig för det egna företaget.

– Digitaliseringen och artificiell intelligens kommer vara avgörande för att Sverige ska behålla sin internationella konkurrenskraft. Det sker nu en mycket snabb digitalisering av företag globalt, vilket gör att takten för den svenska utvecklingen behöver öka. Viktiga sektorer såsom bygg- och fastighet, industri, energi och transport bör satsa ännu mer på att ta tillvara de digitala möjligheterna, säger Göran Persson, divisionschef Digital Factory/Process Industries and Drives på Siemens.

Siemens har låtit genomföra en undersökning bland 100 företagsledare i Sverige inom industrin, energisektorn, transportsektorn och bygg- och fastighetssektorn. Åtta av tio företagsledare uppger att digitaliseringen är viktig för deras företag. Men samtidigt saknar nästan varannan, 47 procent, en digitaliseringsstrategi.

– Digitaliseringen innebär stora möjligheter, därför rekommenderar vi alla företag att ta fram en digitaliseringsstrategi. För Sverige är det extra viktigt att företag inom industrin, energisektorn, transportsektorn och bygg- och fastighetssektorn gör det, eftersom de sektorerna är av central betydelse för Sveriges konkurrenskraft, säger Rikard Skogh, försäljningschef IoT på Siemens.