Kinesiska GSR investerar i Nevs

Kinesisk bilmonteringslinje i Beilun District, Ningbo. Foto: Wikipedia, kredit: Siyuwj

Kinesiska investeringsbolaget GSR ska investera 500 miljoner dollar, motsvarande 4,1 miljarder kronor, i västsvenska elbilstillverkaren Nevs. Det skriver Göreborgsposten.

Tidigare under dagen kunde Ekot meddela hur Nevs planerar att bygga en andra fabrik för elbilar i Shanghai, Kina. Den första i Tianjin är under pågående byggnation.

GSR, som värderas till 41 miljarder kronor, är kända för att vara en investerare i elbilar och miljövänlig teknik. I bagaget har bolaget Nissans uppköpta batteritillverkning.

Investeringen som man nu tillkännager för Nevs i Trollhättan är genom konvertibler. På plats för offentliggörande av satsningen var statsminister Stefan Löfven. Nevs använder de fabriker som tidigare brukade framställa Saab-bilarna.

​​​​​Glad nyhet

Kina planerar att ta bort maxgränsen för hur mycket utländska aktörer får äga av bolag i fordonssektorn.

Det rapporterar Bloomberg News med hänvisning till ett uttalande från Kinas National Development and Reform Commission.

Maxgränsen kommer att tas bort år 2020 vad gäller kommersiella fordon och 2022 när det gäller personbilar. I fråga bolag som tillverkar bilar som drivs av förnyelsebara energikällor tas maxgränsen i det utländska ägandet bort redan 2018. 

Dessa är intressanta utsikter med tanke på att "den svenska fordonsindustrin är i dag till betydande del en kinesisk affär."​​​​skrev moderatledaren Ulf Kristersson nyligen i Dagens Industri. 

Enligt senaste kinesisk statistik är tillväxten inom den kinesiska ekonomin starkare än analytikerna hade förväntat sig.

Den kinesiska ekonomin växte 6,8 procent under årets första kvartal, visar landets BNP-siffror för det första kvartalet.

Tillväxten drivs av hög hushållskonsumtion. En annan viktig faktor är fastighetsinvesteringar som fortsätter att öka trots att regeringen har infört ett brett utbud av åtgärder för att hålla bostadspriserna nere, rapporterar Reuters.

- Konsumtionen är väldigt stark. Det finns höga löneökningar i stadsområdena. Vi har underskattat kraften i den kinesiska konsumtionen, säger Iris Pang på ING i Hong Kong. Hon har hela Kina som arbetsområde.

Det är konsumtionen som står för 77,8 procent av tillväxten. Fastigheter står för 10,4 procent medan detaljhandeln ökade med 10,1 procent i mars jämfört med samma period år 2017.

Men även efter att det var klart att BNP-tillväxten i Kina är större än väntat, finns det inga stora rörelser att spåra i övriga asiatiska grannländer på grund av det.