Biesses nya IoT-plattform Sophia premiärvisas i Skandinavien
Sophia heter Biesses nya system för Internet of Things (IoT). Med hjälp av den nya tekniken kan maskinen själv kommunicera och sända data via internet i realtid. Det skapar helt nya möjligheter att optimera produktionen och varna för problem.
– Via molnet kan vi se precis vilken status maskinen har när den kör, från grönt när allt är ok via en fallande skala ner till rött när maskinen står still, säger Robert Stenberg.
Han berättar att fördelarna är många, bland annat går det att upptäcka fel som kommer smygande och åtgärda proaktivt innan oplanerade driftsstopp uppstår.
– Vi ser också vilken del som fungerar dåligt, förslag på hur vi kan åtgärda problemet och kodnummer till rätt reservdel.
En webshop med reservdelar finns kopplad till Sophia, där man direkt kan beställa reservdelar online. Även för kunden innebär det nya systemet fördelar genom att man nu får bra koll på sina maskiner, exempelvis vad gäller nyttjandegrad och en hel del andra KPI:er som levereras under drift.
– Det här ligger helt i linje med industri 4.0 och vi kommer att omorganisera vår eftermarknad för att kunna möta kundernas nya krav på att ligga steget före. Vi ska vara proaktiva och hjälpa kunderna att höja produktionskvaliteten och minska stopptider.