Ökad köttimport ska landa enormt handelsavtal

Joakim Goksör/TT: EU:s handelskommissionär Cecilia Malmström hoppas få klart handelsavtal med Mercosur (Argentina, Brasilien, Paraguay och Uruguay) i början av 2018. Arkivbild
Joakim Goksör/TT: EU:s handelskommissionär Cecilia Malmström hoppas få klart handelsavtal med Mercosur (Argentina, Brasilien, Paraguay och Uruguay) i början av 2018. Arkivbild

Sedan 2004 har EU och de så kallade Mercosurländerna, Brasilien, Argentina, Paraguay och Uruguay, suttit vid förhandlingsbordet i vad som kan bli det mest omfattande handelsavtalet i EU:s historia.

Febril aktivitet

Men det är först det senaste året som förhandlingarna tagit fart och nu arbetar parterna febrilt med att få till en överenskommelse innan mars 2018. Efter det kommer stora delar av den brasilianska ministerkåren gå ut i valrörelse och då riskerar handelsavtalet att läggas på is. Men EU:s handelskommissionär Cecilia Malmström (L) är positiv.

Vi är närmare ett avtal i dag än vad vi var igår. Det är vårt absoluta mål att ha ett avtal färdigt innan mars, säger Cecilia Malmström.

Eftergift på kött

För att komma närmare ett avtal lämnade EU under tisdagen ett bud som ger de sydamerikanska länderna större exportmöjligheter av kött till EU-länder.

Istället för det tidigare budet som lades i oktober på 70 000 ton erbjuds nu en kvot om 99 000 ton kött in i EU, rapporterar nyhetsbyrån Reuters.

Med det hoppas EU bland annat få tillgång till bil- och maskinteknikmarknader i Sydamerika. Även möjligheten för företag inom unionen att kunna delta i Mercosurländernas offentliga upphandlingar lockar.

Oro i EU

Jordbruksländer som Frankrike och Irland har tidigare uttryckt oro kring storleken på köttkvoten. Och intressegrupper från jordbrukssektorn i EU kallar tisdagens erbjudande för oacceptabelt. Enligt dem riskerar en så pass stor import av kött att skada inhemska företag.

Men Cecilia Malmström anser att det är en liten eftergift från EU:s sida, eftersom det handlar om en liten del av den europeiska köttkonsumtionen.

Det här avtalet skulle innebära stora möjligheter för till exempel fordonsindustrin i EU, inte minst för svenska företag som Volvo.