Lång väg mot förarlösa bilar

43 procent av svenskarna föredrar självkörande bilar. Foto: Volvo

Branschens parter positiva

En ny rapport från PA Consulting Group – baserad på intervjuer med 75 av Nordens främsta experter på förarlösa bilar visar att medan tekniken redan idag testas på vägarna i flera länder, uppskattas lagstiftningen som krävs, vara hela nio år bort. En utvecklad försäkringslösning för självkörande bilar beräknas dröja sju år och infrastrukturen ännu längre – elva år.

– Den förarlösa revolutionen kan få lika stor påverkan över våra liv som internet haft på vår infrastruktur, vårt stadsliv och på sättet vi interagerar med varandra. Vi tror att de nordiska länderna kommer att börja köra förarlöst under det kommande årtiondet. Frågan är inte om, utan när, en CAV hämtar upp oss och undrar vart vi vill åka, säger Fredrik Enander, transportexpert och ansvarig för studien på PA Consulting Group i Sverige.

Utmaningarna grundar sig bland annat på etiska diskussioner, exempelvis om huruvida ansvaret för en olycka kan läggas på ett föremål, och inte på en person. En annan viktig del är förartillstånd – förarlösa fordon kräver radikalt ändrade regler för körkort. Även infrastrukturen är en utmaning; Inga strategier är klara för hur vägarna ska se ut för att klara förarlösa bilar. Det handlar dels om vägunderhåll för att de förarlösa bilarna ska kunna läsa av vägen, men också om full datatäckning överallt, så att bilarna ständigt kan vara uppkopplade. Trots utmaningarna som kvarstår präglas branschens parter av positivism.

– Merparten av de som vi tillfrågat tror att fullt utvecklade förarlösa bilar kör på våra gator inom 15-20 år säger Fredrik Enander. I Sverige beräknas det gå ännu snabbare, med förarlösa bilar som en naturlig del av gatubilden redan om tio år. Men det är avgörande att aktörer utanför branschen, såsom myndigheter och försäkringsbolag, också påbörjar arbetet för en omställning snarast.