Kina satsar på etanol

Andy Wong/AP/TT: Myndigheterna har tidigare aviserat att fossildrivna fordon i förlängningen helt ska förbjudas. Arkivbild.
Andy Wong/AP/TT: Myndigheterna har tidigare aviserat att fossildrivna fordon i förlängningen helt ska förbjudas. Arkivbild.

Det är första gången regeringen har ett tidsmål för att driva etanolinblandningen, känd som E10 och som innehåller 10 procent etanol, runt om i landet, även om det inte har meddelats formellt. Det rapporterar statliga medier och hänvisar till myndighetsdokument.

Tidigare har det på provinsnivå satts ett minimimått av biobränsle som måste blandas i bränslet för bilarna.

Den här nyheten har stärkt tilltron inom branschen, säger analytikern Michael Mao vid Sublime China Information, och säger att utan statligt stöd skulle etanolen förmodligen vara för dyr för att överleva på marknaden.

Kina är världens största bilmarknad. En förnyad ansträngning att främja biobränsle kommer att vara ytterligare ett slag mot stora oljeproducenter. I helgen sade regeringen att den har börjat granska när Kina ska förbjuda tillverkning och försäljning av bilar med traditionellt bränsle.

I slutet av förra året sade Peking att man ville fördubbla etanolanvändningen till 2020 efter växande tryck att landet ska göra sig av med gammal majs i statliga lager, som byggts upp till stöd för bönder.

Kina är just nu världens tredje största etanolproducent, men ligger långt bakom Brasilien och USA.