Kalmars företagsklimat stiger i NKI-mätning

Foto: Kalmar kommun

Näst bäst i Sverige

Kalmar kommun har förbättrat sitt Nöjd Kund Index, NKI, gång på gång sedan starten 2010. I år landar kommunen på NKI 77, vilket än näst bäst i Sverige för kommuner med över 40 000 invånare.

– Jag vet att det är många som dagligen sliter hårt för att vår myndighetshantering och service ska fungera väl på alla sätt, då är kvitton som det här extra roligt, berättar Thomas Davidsson, näringslivschef i Kalmar kommun.

Thomas Davidsson säger att Insiktsmätningen har gjort att kommunen har blivit mer aktiva att driva förbättringsarbete och man försöker ha ett lösningsfokuserat förhållningssätt till saker och ting, utan att för den skull ge avkall på rättssäkerheten, vilket gett vinster.

Ett viktigt inslag i förbättringsarbetet har varit kommunens deltagande i utbildningen Förenkal helt enkelt.

– Både politiker, chefer och medarbetare som möter företagen i sitt arbete, har gått den förvaltningsöverskridande utbildningen Förenkla helt enkelt som ges i Sveriges Kommuner och Landstings regi. Utbildningen har gett oss alla bra insikter att ha med sig i vardagen, menar Thomas Davidsson.

De myndighetsområden som mäts är brandskydd, bygglov, serveringstillstånd, miljö- och hälsoskydd, markupplåtelse och i år också livsmedelskontroll. Bemötande och rättssäkerhet är de serviceområden där kommunen tagit störst kliv sedan starten 2010 men kurvorna pekar tydligt uppåt även när det gäller information, effektivitet, tillgänglighet och kompetens.