Dieselgate påverkar hela branschen

Foto: sxc.hu
Foto: sxc.hu

Det är med Volkswagens utsläppsfusk som med doping. När det avslöjas stänker skiten inte bara på den som fifflat utan även på fuskarens omgivning. Så fungerar det inom idrotten och så fungerar det i bilvärlden.

Volkswagens koncernchef Matthias Müller har så här långt gjort det mesta rätt på bilmässan i Geneve. Han har bett kunderna om ursäkt, lovat åtgärda samtliga berörda bilar så snabbt som möjligt och vill återuppbygga förtroendet med alla till buds stående medel. Han har dessutom garanterat att motorerna ska behålla sin kraft och inte dra mer diesel efter verkstadsbesöket. Då inställer sig naturligtvis frågan varför man fuskat över huvud taget? Men den frågan och många andra får vänta på en rapport som Volkswagen ska släppa den närmaste framtiden.

Men fusket drabbar inte bara Volkswagen och koncernens bilmärken. Fler märken kan komma att granskas i USA och även tillverkare med helt rent mjöl i påsen påverkas när bilköparna blir tveksamma till dieselmotorer. Det gäller inte minst Volvo Cars. 90 procent av bilarna som bolaget säljer i Europa har en dieselmotor.

-Hela branschen har förlorat i anseende och trovärdighet efter dieselgate. Det positiva är att det satt fart på utvecklingen av bättre provmetoder, säger Volvo Cars vd Håkan Samuelsson på en pressträff i Geneve.

Det handlar om nya provmetoder som successivt kommer att införas i EU de kommande åren och som ska ge konsumenterna än mer korrekt bild av bilarnas förbrukning och utsläpp än vad många tillverkares egna tester visat så här långt. Inte minst kommer kväveoxidutsläppen, som står i centrum för dieselgate, granskas hårdare.

Bertil Moldén, vd på biltillverkarnas branschorganisation Bil Sweden, tror att dieselgate kan bli ett övergående problem. Men bara om det inte kommer fler avslöjanden.

-Jag håller med Håkan Samuelsson om att det inte hjälpt bilindustrin, men hittills har det inte påverkat försäljningen och nybilsregistreringen, alltså folks önskan att köpa en ny bil. Men allt kan ändras om det visar sig att fler har fuskat, säger han till TT.

En av orsakerna är att väldigt många konsumenter är märkestrogna, påpekar han.

-Kunderna har en relation till sin återförsäljare och kundtroheten är väldigt stor. Har du köpt Volvo eller Volkswagen så fortsätter du med det. Så är det i nio fall av tio.

(TT)