ABB och Teknikföretagen vill förändra bilden av arbete i industrin

Vill bredda den traditionella bilden av teknikindustrin. Foto: Teknikföretagen

För att bredda rekryteringen till teknikindustrin måste bilden av branschen uppdateras. Nu ansluter sig ABB till Teknikföretagens projekt Bredda Bilden, en bildbank där kvinnor verksamma inom teknikbranschen spelar huvudrollen. Bredda Bilden riktar sig till skolor, företag eller medier som har användning av bilder för att representera teknikbranschen. Bildbanken består av bilder på kvinnor som studerar på teknisk högskola eller jobbar med teknik. Bilderna är kostnadsfria att ladda ner och använda i tekniska sammanhang. Andelen kvinnor i teknikbranschen idag är drygt 20 procent. 

Kompetensförsörjningen är för många teknikföretag det enskilt största tillväxthindret. Förebilder och representation är viktigt för att fler ska känna sig inkluderade i branschen och vilja söka sig dit. Detta är bakgrunden till bildbanken Bredda Bilden, ett initiativ från arbetsgivar- och branschorganisationen Teknikföretagen. Syftet är att bryta mönstret och bredda den traditionella bilden av teknikindustrin och vilka som jobbar där.

Enligt Teknikföretagen är det idag i huvudsak män som syns på de bilder som ska illustrera teknikindustrin. Detta är också anledningen till att Teknikföretagen nu kompletterat bildbanken med ytterligare bildmaterial från ABB. Bildbanken består just nu av 170 bilder på kvinnor som studerar på teknisk högskola eller jobbar med teknik.

– Bredda Bilden är ett sätt att synliggöra kvinnor inom teknikbranschen och belysa den fysiska bildens makt. Den bild som skolor, företag och inte minst media sänder ut spelar en avgörande roll för hur branschen uppfattas. När vi drog igång Bredda Bilden hoppades vi att fler organisationer skulle vilja delta i rörelsen. Därför är vi jätteglada att ABB vill vara med och bidra till förändring, säger Elin Östblom, ungdomskommunikatör på Teknikföretagen. 

– Vi från ABB är med i projektet eftersom inkludering och mångfald är viktiga kärnvärden inom hela vårt företag. Från ABB har vi bidragit med ett 40-tal bilder från vår motorverkstad i Storvik och vårt digitala democenter i Västerås, säger Maria Brithon, HR-direktör för ABB Sverige.

– Vi kommer också att dela med oss av bilderna under Almedalsveckan i Visby där ABB är på plats för elfte året i rad.