Svenska företagare ökar mobilsurfandet med 43 procent

Mobildata viktigt för företag. Arkivbild

Svenska företagare har ökat sitt mobilsurfande under 2019 med 43 procent jämfört med föregående år. Det visar Tele2s rapport Data om Data som släpps för andra året i rad. Norrbotten är den region där företagarna använder mest data per dag och i genomsnitt konsumerar man 1 366 MB per dag, vilket är en ökning med 49 procent från förre året.

Tele2 har för andra året i rad genomfört undersökningen Data om Data, som analyserar all telefon- och datatrafik via de mobila näten hos företagskunderna under 2019. Trenden för mobilsurf fortsätter uppåt, med en ökning på  43 procent jämfört med året innan.

Data om Data visar på stora geografiska skillnader, framförallt gällande mobilsurf. Norra Sverige fortsätter att utmärka sig där Norrbotten, Jämtland och Västerbotten är i topp sett till surf per dag. Norrbotten toppar med 1 366 MB/dag, vilket skulle motsvara cirka 5 timmars videosamtal per dag eller att streama film i drygt 3 timmar*.   

Län som surfar mest (ökning mellan 2018 och 2019  i parentes):

  1. Norrbotten, 1 366 MB/dag (+49%)
  2. Jämtland, 674 MB/dag (+47%)
  3. Västerbotten 634 MB/dag (+75%)
  4.  Dalarna 494 MB/dag (+59%)
  5. Västernorrland 385 MB/dag (27%)
  6. Kronoberg 359 MB/dag (+50%)
  7. Gävleborg 331 MB/dag (+53%)
  8. Södermanland 314 MB/dag (+55%)
  9. Örebro 307 MB/dag (+60%)
  10. Stockholm 299 MB/dag (+42%)

– I årets rapport kan vi återigen se att mobildata fortsätter att vara väldigt viktigt för våra företagskunder och att datakonsumtionen ökar för varje år.  Norrbotten är för andra året i rad den region där man surfar mest och sticker verkligen ut när det gäller hur mycket data man konsumerar.  Vi ser tydligt att regionerna i norr ligger i topp när det gäller surf och vi tror att avstånden gör att företagen är mer beroende att kommunicera via mobila tjänster. För oss på Tele2 är det viktigt att förstå hur våra tjänster nyttjas för att bättre kunna guida och hjälpa våra företagskunder och det är därför som vi årligen tar fram den här rapporten, säger Jessica Levin, affärsområdeschef, små och medelstora företag på Tele2.