Lågt intresse bland unga att starta eget

Viljan att starta eget bland unga är mycket låg. Foto: Småföretagarnas riksförbund

Andelen unga som väljer att starta eget företag är mycket låg. Endast 2,6 procent av de sysselsatta mellan 20–24 år är egenföretagare. Ghassan Ghaziri, egenföretagare och styrelseledamot i Småföretagarna, tror det beror på att dagens unga är bekväma.

– Att driva eget kan vara stressigt i början och kräver ofta att du jobbar mer än åtta timmar om dagen. Många yngre är inte beredda att göra det idag, säger Ghassan Ghaziri.

Ungdomar har det för bra. Det är enligt Ghassan Ghaziri en av anledningarna till varför intresset för egenföretagande är så lågt. Många är bekväma och väljer att ta en anställning snarare än att starta ett eget företag.

– Det är en livsstil att vara företagare. Det krävs högre tillgänglighet och tar ofta lång tid innan du börjar tjäna pengar. För yngre som är nya på arbetsmarknaden kan det kännas skrämmande att ge sig in i företagandet, och många väljer då istället att ta det tryggare alternativet i form av en anställning, säger Ghassan Ghaziri.

Att intresset är lågt bland yngre kan också ses som en effekt av att attityden mot arbete generellt har förändrats i takt med att samhället har blivit tryggare.

– Du vill kunna jobba dina åtta timmar, gå hem och göra andra saker med vänner och familj. Det finns en helt annan mentalitet än tidigare där du vill unna dig själv och undvika stress. Att starta sin egen verksamhet medför ofta en stress då du måste vara tillgänglig på ett annat sätt och arbeta hårt för att få företaget att gå runt, säger Ghassan Ghaziri.

En annan orsak bakom ungas låga intresse för egenföretagande är ekonomin. För att starta företag krävs startkapital, vilket kan vara svårt att införskaffa som ung. Många banker är ovilliga att ge lån till yngre personer, samtidigt som de unga företagarna inte har hunnit spara ihop ett eget kapital. Som ung har man kanske inte heller ett lika utbrett kontaktnät inom den bransch man vill agera inom.

– Många väljer att se sin affärsidé som ett intresse eller en hobby istället, eftersom det kan kännas svårt att tjäna pengar på det. Det är tryggare att låta en idé vara en hobby än att ta risken att starta ett företag, säger Ghassan Ghaziri.