Brist på kvalificerade bilmekaniker för el- och hybridbilar

Brist på kvalificerade bilmekaniker inom el-, hybrid- och gasbilar. Foto: Lernia

Utvecklingen mot ett fossilfritt samhälle gör att bilar i allt större utsträckning gått ifrån bensin och diesel och enligt ett förslag från regeringen ska det inte gå att sälja nya fossildrivna bilar i Sverige 2030. Samtidigt förutspår Arbetsförmedlingen en stor brist på kvalificerade bilmekaniker med kompetens inom el-, hybrid- och gasbilar de kommande åren. Tanken är att en fordonsutbildning i Trollhättan ska hjälpa till att lösa problemet.  

Fordonsindustrin i Västra Götaland växer i rasande takt samtidigt som det i Sverige liksom i andra länder pågår en omställning av fordonsparken till miljövänliga alternativ till traditionella drivmedel som bensin och diesel. Enligt Motorbranschens Riksförbund kommer alla biltillverkare att ha en eller flera typer av el-, hybrid och gasfordon de kommande åren och enligt ett förslag från regeringen ska det bli förbjudet att sälja fossildrivna bilar i Sverige från 2030.

Detta påverkar behovet av uppdaterad kompetens hos våra bilmekaniker – fordonsbranschen idag skriker efter fordonstekniker med specialisering inom ny teknik och nya drivmedel. För att bidra till att lösa behovet av modern kompetens inom fordonsteknik finns nu under Lernias ledning utbildningen ”Fordonstekniker, alternativa drivmedel” som går att läsa på distans från Trollhättan.

Morgondagens bilar är mycket komplexa och det kommer att behövas ett stort antal tekniker med en modern och uppdaterad utbildning. Utbildningen ger en bred och efterfrågad kompetens med kunskap inom el-, hybrid- och gasfordon, med möjlighet till en rad olika inriktningar, som personbilsmekaniker, lastbils- och maskinmekaniker samt bilskadereparatör, säger Susanne Jansson, affärsansvarig för yrkeshögskoleutbildningar på Lernia.

Arbetsförmedlingen bedömer att det blir mycket stor brist på kvalificerade bilmekaniker på fem till tio års sikt. Att bilbranschen står dåligt rustad inför att fler och fler kommer köra el-, hybrid- och gasbilar är ett stort problem då man inte kommer hinna serva och reparera bilar på ett effektivt sätt. Det kan också bli ett problem för verkstäderna, men också för räddningspersonal och bärgare om de inte kan hantera rullande högspänningsanläggningar med rätt kunskap.  

Västra Götalandsregionen, inklusive Fyrbodalaområdet ligger i framkant när det kommer till el-, hybrid- och gasfordon, tack vare nya satsningar i området. Infragreen är till exempel ett interregionalt projekt mellan länsstyrelsen i Västsverige, Fyrbodal och kommuner i Norge som syftar till att genom kunskapsutbyte bygga världens främsta el- och fordonsregion.