Arla stärker sin position i Mellanöstern

Foto: Nillerdk

Förvärvar Mondeléz smältostverksamhet i Bahrain

Det europeiska mejerikooperativet Arla Foods har nått en överenskommelse med det amerikanska multinationella konfektyr-, livsmedels- och dryckesföretaget Mondeléz International om att förvärva deras smältostverksamhet i Mellanöstern, som för närvarande licensieras under varumärket Kraft. Förvärvet ger även Arla full äganderätt till en toppmodern produktionsanläggning för ost i Bahrain, vilket gör det möjligt för Arla att ytterligare expandera kooperativets produktion av varumärkesostar i regionen.

Mellanöstern och Nordafrika, MENA, är en av de viktigaste geografiska regionerna i Arlas strategi GoodGrowth 2020. Sedan 2010 har Arla mer än fördubblat sin försäljning organiskt i MENA, som är kooperativets största marknad utanför Europa, genom starka positioner inom ost under varumärket Puck, inom smör under varumärket Lurpak® samt inom mjölkpulver och UHT-mjölk under varumärkena Dano och Arla. Kooperativet räknar med att försäljningen inom detaljhandel och Foodservice i MENA kommer att uppgå till cirka 560 miljoner euro i år.

– Förvärvet är helt avgörande för vår verksamhet i MENA. Vi har en väletablerad och växande verksamhet i Mellanöstern och känner våra konsumenter och kunder väl i den här delen av världen. Den här affären passar oss perfekt rent strategiskt eftersom den gör det möjligt för oss att både expandera vår närvaro inom kategorin varumärkesost och säkerställa den lokala produktionskapaciteten som vi har letat efter för att kunna fortsätta att få vårt företag att växa, säger Arlas koncernchef Peder Tuborgh.

Fram tills nu har de flesta av Arlas produkter som säljs i MENA-regionen producerats i Europa, med undantag för den lokala produktionen i Riyadh i Saudiarabien. Men nu när Arlas kapacitet för smältost nästintill nått taket innebär dagens tillkännagivande av den här affären mycket välbehövlig kapacitet och ger en stark regional produktionskedja som gör att Arla kan säkra långsiktig konkurrenskraft i regionen genom storlek och effektivitet.

– Genom att utöka vår varumärkesportfölj och vår lokala produktionskedja på samma gång kommer vi att kunna ge våra kunder nya kommersiella möjligheter snabbare och bättre. Med tiden kommer vi även att kunna basera produktionen på anläggningen i Bahrain på högkvalitativt mjölkpulver från våra ägare i Europa.

Produktionsanläggningen ligger i Manama i Bahrain och har en kapacitet på mer än 66 000 ton. Den byggdes 2008 och har en pilotanläggning för innovation, och har även vunnit flera priser för hög tillverkningskvalitet inom viktiga ostkategorier.