Svarta moln över bilbranschen

Det har kommit många negativa signaler under hösten från bilindustrin som de senaste åren varit oerhört framgångsrik. Fallande försäljningssiffror och börskurser för flera av de största bolagen och när branschen är inne i sin största och dyraste teknikomställning någonsin kommer de politiska hoten om handelskrig, fler tullar och brexit.

För Volvo Cars har handelskriget mellan USA och Kina så här långt resulterat i att den nyöppnade fabriken i North Carolina inte kommer att expandera så snabbt som tidigare planerats. Håkan Samuelsson ser dock ljusglimtar i mörkret. Volvo Cars slår försäljningsrekord i år igen och skulle det värsta hända under 2019 så kan hans bolag tjäna på att vara en av de mindre tillverkarna av premiumbilar, påpekar han.

Vi vet att vi har ett väldigt starkt produktprogram och vi borde ha möjlighet att ta ytterligare marknadsandelar. Är man mindre på marknaden finns alltid en möjlighet att växa och det kan vara en fördel när det börjar blåsa motvind.

Självklart orolig

TT: Men är du inte orolig?

Jo, självklart. Vi har lyckats parera Kina–USA även om det har kostat pengar och pressar våra marginaler. Men skulle trappas upp mellan Europa och USA får det helt andra konsekvenser för oss och även för tysk bilindustri som sitter i samma båt.

Om det skulle hända hamnar Volvo Cars mål om att sälja 800 000 bilar 2020 i farozonen, medger han. Årets siffra väntas hamna en bit över 600 000.

Blir det rejäl motvind på marknaden blir det svårare att nå det målet. Men så här långt fortsätter vi att växa.

Lång bok

På Stora bildagen, arrangerad för 13:e året av Dagens Industri, stod också Sveriges mäktigaste person inom bilbranschen på scenen. Ola Källenius tar nästa år över posten som högsta chef för tyska Daimler och Mercedes. Han var försiktig med kommentarerna och påpekade att hösten nedgång kanske bara är tillfällig.

Det finns en osäkerhet på marknaden, men kommer det nya handelshinder mellan Europa och USA så har vi ett stort problem. Men vi har bara avverkat de första två, tre kapitlen i omställningen (till el- och självkörande bilar) och det är en lång bok.