Mingel på Solelmässan

Solarclarity - Leon Langeveld, exportansvarig. – Vi har varit aktiva i Sverige i drygt två år och till synes är marknaden här ungefär där Nederländerna var för några år sedan. Den utvecklas väldigt snabbt och blir det samma typ av förhållande som på den holländska marknaden kommer det finnas gott om utrymme för fler företag att ge sig in i leken. Solel är en av få energikällor som ingen är emot. När det gäller vindkraftverk så vill man inte se dem och det klagas alltid på kärnkraft men solenergi går hem oss alla. Det är därför det blir så populärt vilket i sin tur gör det ekonomiskt, det är nog det enda sättet att gå vidare.
Krannich Solar AB - Michael Wenngren, country manager för Sverige. – Vi vill visa branschen att vi är här och att vi är ”local”, att ”Krannich goes Sweden". Vi är också här för att hjälpa kunderna i deras affärer. "Det finns många fina incitament angående varför man ska välja solel men huvudskälet är att vi måste arbeta för en mer hållbar värld. Det är det stora åtagandet som genomsyrar hela Krannich Solar AB.
Weland Stål AB - Ulf Gustafsson, marknadschef. – Solelmässan är ett väldigt bra ställe att träffa människor i solcellsbranschen. Många pratar watt och energi, vi pratar infästningssystem och tak och därför sticker vi ut lite här. Solel är en framtidsgrej. Det är tyst och smidigt på många sätt. Du kan placera det på platser det är det inte syns så tydligt och du får energi rätt ner i fastigheten.
Fronius - Vinoth Jayaraman, technical support. – Det blir många tekniska frågor som folk vill ha svar på så vi är bland annat här för att besvara dem och visa att vi är tillgängliga samt hjälpa våra samarbetspartners. Det finns ett starkt intresse av grön energi och solenergi i Sverige och vi bryr oss om den svenska marknaden. Solel är gratis och vi kan förlita oss på solenergi de närmsta fem miljarder åren. Det är bra för miljön och när du väl har installerat PV så behöver du inte fundera så mycket över elpriset de närmsta 20-25 åren.
Checkwatt - Dan-Eric Archer, VD, Vivian Esquivias, utvecklare, Annika Hagberg, kommunikation. – Vi är här för att träffa installatörer som handlar och använder de saker vi levererar mest. Det är kul att få ansikte på personer man bara mailat eller pratat i telefon med. Solel känns självklart. Det är ju kanske den globalt största energikällan i de närmsta fem eller tio åren. Det är väldigt spännande att vara med och försöka bidra till hur en sådan utveckling sker.
Rexel - Mikael Ångman, ansvarig teknisk försäljning. – Vi är här för att visa hur teknikerna hänger ihop, att solenergi inte är lösning i sig på energiproblemet utan du måste ju använda den till olika saker också. Vi pratar till exempel lagring, elbilshantering och vilka typer av lösningar och funktioner man kan göra för att användaren ska uppelva att det är bra. Solel är ju lönsamt, hållbart i längden, miljömässigt och lätt att applicera på fastigheter.
Soltech Energy - Stefan Ölander, VD. – Självklart är vi här för att sprida våra produkter, träffa kollegor och våra återförsäljare på plats. Ska vi uppnå de klimatmål som världen sätter upp så är det ju inget snack angående solel. Vi kommer behöva solpaneler på både fasader och tak. Det är ju många länder som fortfarande eldar med kol.
Co2Pro - Urban Johansson, säljare och företagsledare. – Vi är på Solelmässan för att synas och finnas till. Solel är ju en mindre ändlig resurs och kan vi bara ta till vara på den så är det ju än så länge en gratis naturtillgång som inte ger något större utsläpp av användning.
ABB - Nils-Olof Eriksson, marknadskommunikatör. – Det är en väldigt bra mässa där man träffar väldigt dedikerade personer. Alla här är nyfikna på hur vi ska klara av och distribuera den energi som utvinns via solkraft. Solel är ju något som finns nästan hela tiden och det är miljövänligt. Utvecklingen går också väldigt snabbt och kilowatt-timmen kommer förmodligen att bara bli billigare.
Kraftpojkarna - Martin Persson, produktchef. – Vi är här för att träffa många av våra kunder och återförsäljare. Vi är också här för att sondera terrängen, vad som finns och vad det snackas om i branschen. Det finns mycket intressanta produkter för oss här. Solel är en fantastisk kombination i att både tjäna pengar och göra en jättebra sak för miljön. Det är en enorm efterfrågan på marknaden i Sverige och varför inte vara där och göra något väldigt bra samtidigt som du gör bra business både som företag och privatperson.

Nordisk Energi träffade ett flertal av aktörerna på Solelmässan 2018. Här kan du ta del av deras tankar kring mässan och varför solel är en energikälla att satsa på.

Mässan lockade drygt 900 besökare och med det slog man besöksrekord återigen. Över 40 utställare och var på plats för att visa upp och diskutera kring solenergi, energilagring och miljöteknik.