Framtidens stad – Samhällsbarometern 2018

2050 tror respondenterna att staden har byggts ihop med sina förorter. Så här kan det se ut när Södermalm och Söderort med Gullmarsplan, Globen och Årsta har vuxit samman. Bild: Projektengagemang Spacescape
Framtidens Avenyn i Göteborg, här utan biltrafik. Bild: Projektengagemang Spacescape
Framtidens shopping sker via nätet och paketleveranser görs med drönare eller i paketskåp. Så här kan det se ut i Malmö. Bild: Projektengagemang Spacescape

Städerna beräknas växa så att två tredjedelar av jordens befolkning kommer att bo i urbana områden år 2050. Det väcker frågor om framtidens städer. I ”Samhällsbarometern 2018” har arkitektkoncernen Projektengagemang undersökt 3000 svenskars svar på frågan.

I en nästan fullsatt sal i Bibliotekshuset på KTH i Stockholm presenterade stadsbyggnadsforskaren Alexander Ståhle årets upplaga av Samhällsbarometern.

Tilltron till teknik- och teknisk utveckling är generellt stor bland svenskar. Så pass många som 92 procent av de tillfrågade trodde att det skulle finnas självkörande fordon på gatorna år 2050. Och 6 av 10 skulle låta sina barn åka i den typen av färdmedel utan att själva vara med. Teknikentusiasmen är troligen grundad på att vi redan i dag är vana användare av allt från smarta telefoner och plattor till molntjänster och Spotify.

När det gäller städernas utveckling förutspås en fortsatt urbanisering. Smala gator och stora vägar kommer att försvinna till förmån för traditionella gator, breda sådana samt gator med upphöjda gångbanor. ”Walkability”, möjligheten att gå överallt, är en internationell trend.

Barnfamiljer väljer staden framför förorten och landsbygd men vill att den ska vara grön både när det gäller natur och infrastruktur. Staden tros vara självförsörjande på såväl elektricitet som odling i framtiden. Man vill bo nära natur och grönområden, cykel- och gångvägar, lekplatser och parker kommer att vara viktigt även år 2050. Bostadens placering i relation till kulturutbud och restauranger är mindre styrande eftersom utbudet av detta ses som självklart. I framtiden kommer fastigheternas tak att vara en självklar plats för solceller, odling och rekreation i lummiga takträdgårdar.

Själva städerna förutspås att förtätas. Dels inne i kärnan men också när de byggs ihop med sina förorter. Att 46 procent av de unga önskar att framtidens städer ska erbjuda fler bostäder säger kanske något om dagens bostadsmarknad, som de inte vill att kommande generationers ungdomar ska behöva uppleva

Miljö kommer att vara fortsatt viktigt och utöver sådant som elbilar, självkörande fordon och cyklar tror många att olika typer av delningsekonomi kommer att öka i omfattning och betydelse. Där till exempel samägda fordon förutspås minska behovet av parkeringsplatser, ytor som man i stället hoppas ska inrymma grönområden och bostäder i framtiden.

Innan ett avslutande panelsamtal med några av rapportens experter ställde Alexander Ståhle en retorisk fråga om huruvida vi kan forma framtiden? Han påminde om att samhällsbyggnadsbranschen har en stor makt över människors liv och att den stad vi nu lever i är resultatet av de visioner som 1920-talets samhällsbyggare hade.

 

Faktaruta:

Undersökningen ”Samhällsbarometern 2018” gjordes av arkitektkoncernen Projektengagemang och genomfördes av Kantar Sifo.

I februari 2018 intervjuades 3000 kvinnor och män i åldern 18 till 74 år via webbaserade enkäter.  

 

Text: Mari-Louise Paulson