Tyska elbilsförsäljningen går trögt trots premie

Elbilstillverkning i en av BMW:s fabriker i Tyskland. Foto: BMW

Den tyska regeringens mål med en miljon elbilar på de tyska vägarna år 2020 ser ändå ut att vara ytterst svårt att nå. Premien kommer till hälften från staten och till hälften från tillverkarna.

Förbundskansler Angela Merkel tvingades för några veckor sedan själv medge att det uppsatta målet knappast kommer att nås, trots att man ifjol införde en premie på 4 000 euro för alla som köper en elbil.

BMW har för tillfället två elbilsmodeller i sitt sortiment och de här modellerna säljer man antingen som rena elbilar eller som hybrider.

I försäljningsstatistiken ligger BMW för tillfället på en tredje plats i världen efter kinesiska BYD och Tesla. BMW:s mål för i år är att sälja 100 000 elbilar och hybrider.

Elbilsexperterna anser man att elbilarna är trots premie fortfarande för dyra för de flesta tyska bilister.

En hel del möjliga kunder går fortfarande och väntar på redan utlovade modeller med betydligt längre räckvidd än vad de nuvarande elbilarna har.

I dagens läge är mindre än en procent av alla nyregistrerade bilar i Tyskland hybridbilar eller elbilar.

Bland elbilsentusiasterna är man ändå övertygad om att elbilar kommer att bli en vanligare syn också på de tyska vägarna.

Det här hänger bland annat ihop med den debatt som under den senaste tiden har kretsat kring dieselbilarna och hur smutsiga de egentligen är.

Statistik om nyregistreringarna för de senaste månaderna visar att antalet elbilar och hybridbilar följaktligen har ökat starkt, även om andelen av det totala antalet nyregistreringar i Tyskland fortfarande är mycket blygsam.

Inom BMW spelar därför hemmamarknaden för tillfället ingen särskilt stor roll, utan man tänker helst globalt. Och globalt räknar man med att 15 till 25 procent av de sålda bilarna år 2025 kommer att helt eller delvis drivas med el.