Dollarns fall slår mot svensk industri

Tsering Topgyal/AP/TT: Dollarn slår mot svenska exportbolag. Arkivbild

Investerarna skyr dollarn och i veckan har valutan backat till sin lägsta nivå på 13 månader gentemot andra världsvalutor som euro, pundet och yenen. En dollar handlas nu för 8:13 kronor, det kan jämföras med 9:41 kronor jämfört med 15 december 2016.

Marknaden vågar inte heller hoppas på någon större återhämtning i närtid, inte minst efter att den amerikanska centralbanken Federal Reserve nyligen upprepade svaga inflationsprognoser i ekonomin.

Fortsatt dystra utsikter

Samtidigt råder dystra utsikter för USA:s ekonomi i spåren av president Donald Trumps svårigheter att driva igenom sin skatte- och infrastrukturpolitik kombinerat med pågående utredningar om Rysslands inblandning i det amerikanska presidentvalet.

Den försvagade dollarn har också satt sina spår i svensk ekonomi, förklarar Christopher Lyrhem.

De senaste två månaderna har dollarn försvagats gentemot kronan. Generellt inverkar det negativt på exportörer som har stor intjäning i utlandet men producerar i Sverige, eller Europa, som Sandvik, Alfa Laval och Atlas Copco.

Det påverkar även bolag inom skogs- och pappersmassaindustrin negativt, däribland SCA och Billerud Korsnäs. Även Ericsson är teoretiskt en förlorare efter dollarns försvagning, enligt Lyrhem.

H&M vinnare

Men det finns också vinnare efter valutatappet.

Det här är en positiv utveckling för detaljhandeln som köper många av sina produkter i dollar och säljer dem i Sverige eller i Europa, till exempel Hennes & Mauritz.

Han nämner även andra aktörer inom detaljhandeln som Clas Ohlson, Kappahl som MQ får medvind av en svagare dollar. Detta kan ställas i kontrast till att sektorn har gått relativt trögt på börsen under den senaste tiden.

Det beror bland annat på att dollarn har varit så stark, vilket betyder att man har fått arbeta hårdare med sin effektivitet och sina inköp för att behålla sina bruttomarginaler.

En svagare dollar spelar viss roll för detaljhandelsbolagen men det finns andra mer betydande faktorer som avgör dess framtida tillväxt, enligt Lyrhem.

Det kan till exempel vara hur konkurrenskraftiga produkterna är mot sina konkurrenter, hur optimistiska hushållen är och om ekonomiska aktiviteten ökar eller minskar.